Arkiv för 23 05 2012

Om Mp ämnar stå på egna ben som ett tredje alternativ då kommer det med ett pris.

Jag har inga problem med Mp distansiering från de andra partierna som ligger vänster om alliansen, bara man förklarar det klart och tydligt innan valet 2014 så de 70 % som identifierar sig som vänster på den politiska skalan och som röstade Mp i förra valet kan bestämma om de vill vara kvar som Mp röstare eller ta ett steg till vänster. För egen del sitter jag just i den situationen och funderar. Jag röstade Mp förra valet och jag personligen känner mig inte särskilt förtjust i tanken att Mp kanske kommer bli en form av stödparti till Reinfeldts kreation.

Jag ser hellre ett samarbete för Mp åt vänster. Men ok, om detta handlar om att de är öppna för politiska förslag från båda sidor av det politiska blocket så är jag generellt sätt positiv till detta för jag tycker som jag skrev innan att politiken borde fungera på detta sättet i alla partier. Jag ser det lite som en marknad med fri konkurrens där varje förslag som partierna har är varor som de erbjuder de andra partierna i utbyte mot andra partiers varor. När en byteshandel mellan partierna handlar om att man får en jämnvikt då har man ett förslag som är förankrad.

Alla parter är lite nöjda och man sitter med en ”deal” där man fått igenom egen politik samtidigt som man givit sitt samtycke till politik som står utanför det egna valmanifestet.

Nu är det så om man skall ta det lite hårddraget att alliansen kan liknas vid gamla Sovjet där Moderaterna blir Sovjetunionen och de tre små partierna kan gestaltas i forna satellitstater eller kanske till och med de tre baltiska staterna vid tiden då Sovjet såg dem som en självklar del av Sovjet. Nu handlar inte denna liknelser om politiska grymheter under Stalins tid eller för den delen någon annan av de Sovjetiska diktatorerna. Utan det handlar mer om politisk handlingsfrihet. Ramarna är satta och som de baltiska staterna under Sovjetstyret som jag liknar med de tre små allianspartierna så har de frihet under strikta politiska ramar. De kan inte förhandla fritt med Sverige eller andra mer friare länder sett under kalla kriget tiden och de viktiga besluten tas över deras huvuden i de dunkla maktens korridorer i Moskva.

För min egen del så är det inte viktigt för mig om partier som Centern och Krisdemokraterna håller på och begå långsam harakiri. Ingen kommer att sakna dem den dagen som de lämnar riksdagen. Det hade inte varit en svaghet från deras sida om de sa att de föredrar att göra uppgörelser med de andra allianspartierna men förbehåller sig rätten att göra uppgörelser med vänstersidan om de får mer politik för deras mandat.

De måste komma ihåg vem de företräder i riksdagen och även den politik som de ämnar genomföra. Är man ett litet parti och visar att det är värt någonting att rösta på detta parti då kommer folk bli intresserade av att rösta på Centern och Krisdemokraterna för att man gillar deras politik isället för att de får en drös av moderata kärnväljare som röstar på dem för att de är duktiga ”lydstater”.

Så mitt sätt att se det när det gäller miljöpartiet är att de gör absolut rätt men det är inte samma sak som att jag kommer rösta på dem i nästa val, utan det blir av taktiska skäl att jag tar ett steg till vänster, sedan får jag se om detta betyder att jag röstar sosse eller vänster. Miljöpartiet kan forfarande bli det partiet som har vågmästarpositionen även om de skulle få 4-5 % i nästa val. Så ironiskt sätt kan det bli så att även om de blir mindre som parti så har de en starkare positon som parti eftersom man tydligt deklarerar att alla seriösa politiska bud från vänster till höger med undantag Sd kommer att behandlas seriöst.

Jag måste markera här att jag inte är representativ för de parti som jag skriver att jag röstat på utan det handlar om mitt eget resonemang. jag ser mig inte som en person som tillhör något parti men i tankarna pendlar jag någonstans mellan alla partier som jag anser ligger till vänster och det är miljöpartiet inkluderat med tanke på den stora röstandelen av deras väljare som identifierar sig som vänster.

Jag köper inte Kent Perssons resonemang om den splittrade oppositionen. Jag ser alliansen som en kalla kriget konstruktion där Sovjet är Moderaterna och de tre små allianspartierna är de tre baltiska staterna under ockupation. Det blir den fria världen mot kalla krigets aktörer sett ur perspektivet politisk handlingsfrihet.



Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.