Total Burma.

Kan man egentligen som en människa förändra situationen i Burma till det bättre. Mitt svar är jag vet inte. Men jag kan ju alltid försöka.

Jag gick in på svenska Burmakommitèens hemsida och läste detta:

”Svenska Burmakommittén har gått igenom fyra svenska bankers fonder – Handelsbanken, Nordea, SEB och Swedbank, och funnit att de placerar pengar i det franska gas- och oljebolaget Total. En genomgång av de senaste halvårsrapporterna (de fonder som listas på bankernas hemsidor) visar att bankerna tillsammans har 80 fonder med placeringar i Total.”

Efter det loggade jag in på min bank och frågade följande:

Rubrik: Franska gas och oljebolaget Total
   
Meddelande: Hejsan. Jag har en fråga angående Burma.Jag hittade detta på på Svenska Burmakommitèn hemsida.

Svenska Burmakommittén har gått igenom fyra svenska bankers fonder – Handelsbanken, Nordea, SEB och Swedbank, och funnit att de placerar pengar i det franska gas- och oljebolaget Total. Total är en viktig inkomstkälla för den brutala burmesiska militärregimen genom ett gigantiskt gasledningsprojekt. Gasledningsprojektet är också förknippat med grova kränkningar av de mänskliga rättigheterna i Burma.

Skriv eller ring till din bank och be dem att inte placera pengar i Total och andra företag som gör sig skyldiga till kränkningar av mänskliga rättigheter eller som stödjer en militärdiktatur.

Är det sant det som Burmakommitèn påstår ? Jag vill gärna veta för jag vill inte associera mig med en bank som indirekt bidrar till att stödja en odemokratisk grupp som håller på att döda obeväpnade fredliga munkar.

Tänk igenom erat svar är in snälla. Det kan hända att jag publiserar ert svar på min blog.

MVH

Detta svar fick jag.

Rubrik: Franska gas och oljebolaget Total
   
Meddelande: Hej!
Tack för ditt meddelande.Vårt oberoende konsultbolag har kommit fram till att Total ej ska exkluderas från våra etiska portföljer. GES (Global Ethical Standards) bevakar systematiskt och kontinuerligt Totals förehavanden i Burma och de har genomfört omfattande åtgärder för att komma till rätta med de problem som fanns tidigare. De har bl a antagit en långtgående människorättspolicy för anställda och leverantörer, samt släppt in observatörer för att bedöma situationen i området. Total har därför sedan 2004 tagits bort från GES exkluderingslista. Önskar du veta mer om GES så kan man läsa mer på deras hemsida www.ges-invest.com

Med vänlig hälsning
SEB

Nästa sak var att gå vidare till GES-invest och fråga dem.

Hejsan.

Jag skriver till er för att jag blivit hänvisad till er från min bank efter en förfrågan som de inte kunde svara på så jag vänder mig till er.

Jag är inte kund hos er men min bank är kund hos er.

Här är den frågan jag ställde till SEB. Det har ärendenummer XXXXXXX om ni önskar att verifiera med SEB att jag ställt frågan till dem.

——

Detta frågade jag GES invest:

Min frågor är följande.

Är det sant att Inkomsterna från Total är en viktig källa för inkomst för militärdiktaturen i Burma ?

Hur följer det era etiska rekommendationer att rekommendera för till exempel min bank SEB skall investera deras kunders pengar i ett företag som alstrar stora vinster till en diktatur som inte har några bekymmer med att skjuta fredliga demonstranter på öppen gata ?

Jag skulle gärna vilja veta. Jag får det inte att gå ihop. Jag vill gärna veta hur ni resonerar. Ok jag kommer att publisera svaren på min blog. Så tänk efter väldigt noga hur ni svarar.

Om ni känner att frågorna är otydliga så fråga på bara så kommer jag förtydliga min frågeställning.

MVH

Och här är det svar jag fått.

Hej

Bifogat finner du svar på din fråga. Hör gärna av dig om du har några fler frågor eller funderingar.

Vänliga hälsningar

(Bifogat dokument:Total_Burma_SEB_071004)

(word dokument)

Stockholm

2007-10-05

Hej Stefan,

Tack för din fråga angående GES syn på företags verksamhet i länder som Burma där regeringar bryter mot mänskliga rättigheter, är odemokratiska och till och med brukar våld för att slå ner oppositionen. Jag börjar rent generellt med att beskriva vår utgångspunkt och svarar därefter direkt på din fråga.

Bakgrund

Etik är inget absolut begrepp utan handlar ju om värderingar, vilket kan variera för olika människor, kulturer och tidevarv. Inom ”etiska investeringar” är det därför viktigt att tydligt definiera vilka värderingar som styr bedömningen av företag så att investeringsbesluten blir konsekventa och logiska.

SEB baserar sina investeringar på vår analysmodell GES Global Ethical Standard. Den utgår från internationellt överenskomna normer om arbetsrätt, mänskliga rättigheter, miljö och särskilda vapenkonventioner. Dessa är framtagna av FN och OECD i samarbete med världens länder. Fördelen med att utgå från sådana normer är att de är verkligt globala, har tagits fram tillsammans med hundratals experter, varit på remiss hos berörda stora frivilligorganisationer, näringslivsorganisationer och fackföreningar.

Vi följer upp hur stora företag lever upp till dessa normer genom att dagligen samla in nyheter från mer än 9 000 nyhetskällor, särskilt utvalda frivilligorganisationer, expertorgan, myndigheter, med flera.

När vi finner en misstänkt överträdelse av de internationella normerna så kontaktar vi företaget självt samt olika källor som kan veta något om de specifika förhållandena. Det kan också innebära att vi talar med lokala experter, jurister, etc.

Om vi säkert finner att ett företag har kränkt en norm och det inte tänker rätta till det inträffade och/eller inte tänker vidta förändringar som minskar risken för att det inträffar igen i framtiden så rekommenderar vi våra kunder att antingen sälja sina aktier i företaget eller att engagera sig tillsammans med andra ägare för att uppnå en förändring. Vi driver sådana processer med målet att förändra företags verksamhet till det bättre. Beträffande SEB så exkluderar de enligt sin policy företag på vår rekommendation.


Svaret på frågan

Stora företag som har en betydande verksamhet i ett land bidrar med väsentliga intäkter till landets regering. I fallet Burma så bidrar bland annat Total ekonomiskt genom sina affärer till landets regering.

Allmänt sett är det bra om utländska verksamheter är närvarande i länder som Burma då de inte bara bidrar ekonomiskt utan att de också bidrar med kunskap, upplysning genom dialog och öppenhet, förutsatt att de inte direkt medverkar till brott mot internationella konventioner utan tvärtom står för att man respekterar och följer dem. Den enda gången där en bojkott blir effektivare är när det internationella samfundet genom FN bestämmer sig gemensamt för en bojkott. Det har man hittills inte gjort.

I Totals fall så har GES för sju år sedan uppmärksammat våra uppdragsgivare på att det förekom bekräftade uppgifter om att slavarbetare deltog i byggandet av en pipeline i Burma som Total är delägare i. Vi rekommenderade då våra kunder att sälja sina aktier i bolaget eller att driva på företaget att förändra sig. Tillsammans med våra uppdragsgivare kapitalförvaltare och ägare i Total uppmanade vi företaget att ta ansvar för det inträffade och förebygga en upprepning av händelserna. I den fortlöpande dialogen kunde Total visa på att de vidtagit omfattande åtgärder, bl a har de antagit en långtgående människorättspolicy för anställda och leverantörer, samt släppt in observatörer för att bedöma situationen i området. År 2004 lyfte vi bort rekommendationen om att exkludera Total därför att företaget hade uppfyllt våra krav. Inga nya officiellt bekräftade kränkningar har rapporterats därefter som kan kopplas till bolaget.

Utvecklingen i Burma den senaste tiden är mycket oroande men vi hoppas att det kan resultera i en process för positiv förändring för Burmas befolkning. Det aktuella läget försvårar givetvis situationen för de företag som är verksamma i landet, vilket vi i högsta grad är uppmärksamma på i vår fortsatta bevakning av Totals och andra bolags aktiviteter i Burma.

Om du vill veta mer om hur ett företag i enlighet med OECD ska uppträda i Burma så kan du läsa: http://www.regeringen.se/sb/d/5353/a/85220;jsessionid=au9jKnGjbJyc

Med vänliga hälsningar,

 

(slut dokument)

Mina funderingar är hur man skall gå vidare . Kanske rikta sig till franska Total och prata med dem ? Förslag är välkomna.

Håll er till ämnet.

