En andra titt på valet till Europaparlamentet.

Jag är knappast en statistiskt utbildad person men tycker om att titta på siffror och dra slutsatser från dem.

Jag kollade på resultatet igen från folkomröstningen. Och jag tänkte lista de största partierna med utgångspunkt från storlek.

  1. Socialdemokraterna 773513 (röster)
  2. Moderaterna 596710
  3. Folkpartiet 430385
  4. Miljöpartiet 349114
  5. Piratpartiet 225915
  6. Vänsterpartiet 179182
  7. Centerpartiet 173414
  8. Kristdemokraterna 148141
  9. Junilistan 112355
  10. Sverigedemokraterna 103584
  11. Feministiskt initiativ 70434

Ok några slutsatser från detta.

  • Vänsterpartiet och Centern har nästan lika många väljare.
  • Miljöpartiet är har fler väljare än Centern och Kristdemokraterna tillsammans.
  • Det räcker inte med 112355 röster för att få mandat i europaparlamentet.

Tillägg 3:e juli

Jag kan notera att jag gjort ett stort klumpigt stavfel i rubriken. ”Till” skall naturligtvis vara titt.

0 Responses to “En andra titt på valet till Europaparlamentet.”



  1. Kommentera

Håll er till ämnet.

