Jaha då var det dags igen.

Nu var det dags igen. Nu bränns flaggan i Malaysia. Jag antar att om jag hade varit amerikan så hade jag varit skitförbannad men jag är svensk och jag struntar fullständigt i om de bränner 100, 200 eller 1000 flaggor eller hur många de ids införskaffa.

Det är tänkt att man skall bli förolämpad av detta antar jag , men jag säger bara så att de får tycka hur bra eller illa de önskar om Sverige. Jag respekterar yttrandefriheten och i detta innebär att bara skaka på huvudet och glida vidare när sådant här nonsens duker upp.

I Malaysia har de visserligen skrivet i sin konstitution att man har yttrandefrihet, men de har också en uppviglings lag som används godtyckligt för att slå ner på allt och alla som yppar någon kritik mot regeringen. Räcker inte det, kan man ta till att de har förolämpat Islam eller den Malaysiska kungen. Räcker inte det så kan man slå ner på människor med en sekretesslag och hävda att personer har spridit material om Malaysia som är hemligstämplat. Man konfiskerar och slänger folk i fängelse utan rättegång på obestämd tid. Räcker inte det så finns det lagar som kontrollerar internet i Malaysia där man blir stämplad som terrorist om man som malaysisk bloggare skriver saker om den malaysiska kungen som inte är godkänt. Bedömningarna verkar var extremt subjektiva och används effektivt för att kväsa all typ av kritik.

Man skall nog ha allt detta i bakhuvudet där när man tittar på flaggbränningen. Malaysia är trots allt landet där man hamnar i fängelse utan rättegång och på obestämd tid om man säger fel saker. Det blir antagligen de mest fogade och kuvade som stiger fram för att bränna flaggan starkt påhejad av diktaturen som inte lägger fingrarna emellan för denna ”spontana” vrede.

Malaysia är diktaturen som säger att demokratin Sverige skall göra någonting åt den person som antagligen i Malaysia skulle klassas som terrorist. Det är också diktaturen som säger till sitt eget folk att de skall passa sig och inte utmana makten. De använder Sverige som en katalysator för att profilera sig själva mot de sina.

0 Responses to “Jaha då var det dags igen.”



  1. Kommentera

Håll er till ämnet.

