Marteus på expressen talar om sina bloggfördomar.

Läser man hennes artikel kan man urskilja följande fördomar som hon har om bloggsfären.

  1. Den är en vinthundsmobb.
  2. En spretig grupp av tänkare som ser sig själva som rikets enda sanna försvarare av integritet, respekt och demokrati.
  3. Bloggsfären saknar intresse för kontext eller undertext.
  4. Hon tror att det finns klokt resonerande, självständiga bloggröster , men hon kan inte hitta några.
  5. Bloggsfären består av blodvittrande, maktberusade pöbelmakare.
  6. Bloggare är kloner som tänker likadant och de marcherar i viruella fackelparader.

Jag reagerar på denna mening.

”Piratpartisten Anna Troberg anser att Ask bör ”krypa tillbaka in under sin sten”. ”Gammal moderathagga” och ”kisstant” är andra tillmälen från nätets vildhundsmobb, denna spretiga grupp tänkare som ser sig själva som rikets enda sanna försvarare av integritet, respekt och demokrati.”

Läser man meningen snabbt så kan man tro att Marteus menar på det att Anna Troberg kallar Beatrice Ask för ”Gammal moderathagga” och ”kisstant” eftersom hon väljer att nämna en bloggare och låter de andra stå utan avsändare så att säga.

Jag kan konstatera att samtidigt som Marteus kritiserar bloggsfären för att sakna kontext och undertext kan man konstatera att Marteus själv inte alltid fogar hämtade bloggtexter i sin egen kontext och hon väljer ibland att namnge avsändaren men in andra fall avstår hon.

Jag själv bloggar inte mycket. Jag bryr mig kanske inte så mycket om att skriva vackert eller för den delen se till att få det grammatiskt korrekt. Ibland blir det lite stavfel och oftast så bryr sig ingen om att läsa vad jag skriver.

Jag kan inte tala för någon annan som bloggar och jag vill inte det heller.

När Marteus i sin artikel lyfter ut enstaka bloggares ord och knuter an det till den stora massan av bloggare som någon form av beteende för alla då blir iallafall jag lite irriterad.

Dessa personer som sa de saker som Marteus lyfter fram , det är deras ord och deras ansvar.

Det är oärligt av Marteus att lyfta ut enstaka ord ur sitt sammanhang från dessa bloggare och hon gör sig skyldig till att plocka saker ur sitt sammanhang samtidigt som hon påstår att ogillar folk som beter sig på just detta sätt.

Marteus vinthundsmobb finns bara i Marteus egna fantasi. När hon anonymiserar avsändaren till de lånade citaten hon skrapar ihop från bloggsfären då får inte bloggarna längre vara de individer som de är när det skriver. Då får hon sin mobb som hatar. Men det är hon själv som valt vad mobben skall säga och vad mobben skall tycka.

Sist kan jag tillägga att Anna Troberg hatar inte Beatrice Ask även om expressens Marteus vill antyda detta. Jag fattar inte ens hur man kan antyda att hon skulle hata Beatrice Ask. Det finns ingenting i Anna Trobergs texter som antyder hat mot Beatrice Ask , men får väl ha kritik mot vad justitieministern säger, eller ?

Varför skulle hon hata Beatrice Ask ?


0 Responses to “Marteus på expressen talar om sina bloggfördomar.”



  1. Kommentera

Håll er till ämnet.

