Varje halmstrå måste gripas.

Jag ser att en del lyfter fram opinionsmätningen beställd av Westander som något positivt när det gäller jobbfrågan. Jag tycker den är näst intill värdelös. Jag ser att tidningarna refererar till undersökningen och basunerar ut att 32 % tycker att Moderaternas jobbpolitik är bäst medans 27 % svarar att sossarnas jobbpolitik är bäst.

För det första, när man frågar 1000 personer så är det stora felmarginaler. Hänvisar till Henrik Oscarssons gamla post där han pedagogiskt förklarar hur felmarginalerna ser ut i opinionsmätningar. Räknar man in felmarginalerna blir siffrorna 29,2-34,8 % respektive 24,5-29,5% för Moderaterna och sossarna. Det verkar inte vara någon på tidningsfronten som undrar vart resten har svarat i denna undersökning.

Tittar jag på Westanders hemsida och redovisning av rapporten så kan jag konstatera att den gruppen som markeras som tveksam/vet ej visar så stora siffror som 31%. Jag tolkar det som att de som väljer den gruppen säger att ingen av partierna står för den bästa politiken när det gäller jobben och arbetslösheten. Min poäng här är att tidningar borde redovisa den siffran också för den är alldeles för stor för att bara flyttas åt sidan.

Jag ser att Kent Persson (M) använder ”ruttet valfläsk” i sin retorik när han pratar om de rödgröna och snabbtåg. Jag tror personligen att det inte är mycket ruttet valfläsk i just frågan om snabbtåg men jag vet var man kan hitta det ruttna valfläsket.

Det är bara att leta på nätet efter ”brutna vallöften” . Även om partierna är bra på att uppfylla sina vallöften så finns det alltid några få som blir just ruttet valfläsk. Jag tänker så här att om regeringen har missat att uppfylla vallöften i vissa kategorier så har iallafall svårt att lita på att det skall uppfylla sina vallöften i dessa kategorier om de presenterar nya vallöften i nästa val.

Men det kanske inte är rättvist att resonera på det sättet ?

Bloggar

1, 2,

Tidningar

1, 2, 3,

0 Responses to “Varje halmstrå måste gripas.”



  1. Kommentera

Håll er till ämnet.

