Arkiv för 05 05 2010

Gå inte till kyrkan, gå till polisen istället.

Jag läser att ärkebiskop för katolska kyrkan i Sverige Anders Borelius vill att de som blivit offer för sexuella övergrepp manas att komma till kyrkan så att de kan få upprättelse i den mån det är möjligt.

Jag tror inte att folk som sitter med ärr efter sexuella övergrepp skulle må så bra av att komma tillbaka till en kyrka som har givit dem så stora ärr. Jag gissar också att folk som bär runt på denna tunga börda knappast önska komma tillbaka till miljöer där gamla ärr man bär med sig fläks upp igen och börjar att blöda. Detta är ett brott som begåtts och dessa personer skall först och främst vända sig till polisen om de orkar med allt vad detta innebär. Det kan vara så att man resonerar att det har ingen mening och det går väl knappast att bevisa efter alla dessa år.

Katolska kyrkan har inget förtroendekapital när det gäller hanterandet av sexuella övergrepp som skett i religösa sammanhang. Det verkar alltid ha handlat om att skydda kyrkan som institution och se till att sätta press på offret att ta tillbaka sina anklagelser.

Jag känner många som är katoliker och jag tycker det är viktigt att poängtera att de brott som människor gör under kyrkans namn har ingenting med den enskilde katolikens utövande av sin religion. Det är alltid individen som gör brottet, men det är direkt beklämmande när kyrkan som institution tenderar att försöka hantera brott som de känner till inom kyrkan istället för att koppla in polisen och se till att dessa personer blir straffade för de brott de begått.

Jag anser inte att enskilda gudomliga lagar som finns i religiösa böcker står över lagar i landet man lever i, men det verkar som att många av de som är inbitna religionsutövare anser att lagar i ett land inte skall följas.

Jag är för religionsfrihet men det är en frihet under ansvar och ramarna för utövandet av religionen sträcker sig aldrig bortom en gräns där de begår kriminella handlingar. Detta är så självklart att det egenligen inte borde sägas.

Bloggar

1, 2, 3, 4,

Media

1,



Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.