Struntar i bröllopet.

Bröllopet är helt ointressant. Ok, vi har en monarki och vi har ett kungligt bröllop och jag är varken för eller emot monarkin. Jag ser det som en kompromiss med Sveriges historia, en del av den svenska identiteten men samtidigt representerar det en form av institution som saknar demokratisk grund.

Nu har ju inte kungen någon politisk makt och så skall det vara. Jag tror dock att kungahuset kan vara till fördel för Sverige när det gäller representation mot olika länder. Om det blir så att monarkin försvinner i framtiden ”so be it”, om det blir kvar inga problem för mig.

Så länge monarkin inte har makt så får det gärna vara kvar för mig, finns inget intresse från mig att sitta klistrad vid tvn och följa bröllopet, jag försökte nu på morgonen och titta på det men det var så fruktansvärt tråkigt. Tittade en liten snutt igår på konserten när Roxette sjöng , det tyckte jag om men sedan stängde jag av.

Jag ser det lite som teater för vuxna, stelt och tråkigt och väldigt formellt. Alla är uppkädda och det finns en stel formalia över det hela. Ja det skall väl vara så antar jag, och för mig är det ointressant. Det finns ju dem som tycker om detta, vill inte ta ifrån dem den glädjen.

Känns lite konstigt att se på ett bröllop med personer som jag inte har någon personlig relation till, själva företeelsen att det skall sändas i tv känns konstigt för mig. Jag antar att det sänds pliktskyldigast på tv kanalerna, jag kan inte tänka mig att tv4 är speciellt monarki positiva politiskt sätt och SVT bara gör det för att det skall göra det.

Formalia, stelhet och pliktskyldigt. Ord som jag tänker på när det gäller kungabröllop. Men de finns de som tycker om det.

0 Responses to “Struntar i bröllopet.”



  1. Kommentera

Håll er till ämnet.

