Skäktningsliberalister

När jag tittar på DN debatts artikel skriven av 4 höga talespersoner för olika kristna inriktningar med rubriken ”Är vi beredda att älska juden och muslimen ?” så får det mig instinktivt att reagera på formuleringen.

Kanske jag läser orden för ordagrant och analyserar det för mycket men älska är ett ganska starkt ord och vem vill bli älskad bara för att man tror på ett visst sätt, man vill väl bli älskad för den man är ? Fortsatt analys kanske i överanalysens tecken. Vem vill vara juden , muslimen eller den kristne i andras ögon. Då kanske man inte är någonting annat för den personen. I min värld är folk just bara folk. Jag struntar i vad de tror på, det har inte jag med att göra, det är deras ensak och jag skulle skämmas om jag såg en person bara som juden , muslimen eller den kristna. Det blir en avskalad beskriving som inte säger någonting om personen i fråga.

Men det kanske är så för personer som är djupt engagerade i sin tro har ett behov att prata om andra grupper i form av vilken trosbekännelse de har. Diskussionen om skäktning är lite irriterande för att fokuset verkar ligga på historiebeskrivningen om hur lagen kom till 1937 efter påtryckningar från dåvarande Nazi Tyskland , som om förbudet mot skäktning har till syfte att försvåra för den judiska gruppen idag, det handlar om att göra slakten så skonsam som möjligt är för djuret genom att bedöva djuret innan slakten någon som ogillas av de som är för skäktning. Och så det argumentet att övriga europa gjorde upp med denna som artikelskrivarna kallar diskriminering efter kriget. Det finns andra länder i europa som också har förbud mot denna slaktmetod inte bara Sverige.

Argumentationen för att tillåta skäktning i Sverige att det är en del av religionsfriheten men djurskyddsrådet säger att djurskyddet går före religionsfriheten. Att se till att djuren som skall slaktas får minimum smärta. Att jämföra boskap som är uppfödda i inhängnad med djur som levt hela sitt liv i det vilda (ripor, älgar och kräftor) känns väldigt haltande.

Beslutet att förbjuda skäktning har ingenting att göra med religionen men det kanske är det som är problemet för artikelförfattarna där de uppenbarligen vill göra skäktningen till en religiös fråga istället för vad det är en djurrätts skydds fråga. De slår ett slag för att öka djurens lidande för att tillfredsställa religiösa intressen.

Jag tycker att religionen skall vara en privat angelägenhet det innebär för mig att man skall få vara klädd hur man önskar men också att finna sig i visa basregler som kan finnas på arbetsplatser som krävs för att utföra arbetet. Jag tror inte på förbud när det gäller klädsel men jag tycker det är viktigt att om man är anställd hos någon att man klär sig på ett sätt som arbetgivaren efterfrågar. När man jobbar så företräder man företaget och inte privatpersonen som man är eller vilken tro man tänkas ha.

Jag vill nog bredda betydelsen av ordet tolerans kanske lite bredare än det som artikelförfattarna syftar till. Det handlar om att sätta personen i centrum utan att lägga in den religiösa aspekten. Att se människan först utan att tänka vilken religion de tänkas tillhöra. Respekten mot medmänniskan kan finnas där utan att sätta religionen i centrum av diskussionen. Ordet älska är lite för starkt ord men djup respekt eller bara respekt för andra människor bör räcka långt. Det handlar då inte om att ens tycka om alla personer eller tycka om vad de säger utan bara att erkänna alla människors mänskliga värde.

Religionsfriheten skall varken begränsas eller utökas, jag tycker faktist inte att djuren skall behöva lida och slaktas utan bedövning för att tillgodose religiösa önskemål. Djuren kan inte tala för sig i frågan eller försvara sig. När man talar om smärta. Om du måste göra en operation då är det en självklarhet att man bedöver dig innan man opererar dig. Det är väl ingen som skulle komma på tanken att operera utan att få bedövning ?

Är vi beredda att älska juden och muslimen frågar artikelförfattarna. Jag undrar ifall de är beredda att se människan först utan att dela in dem i ett religiöst fack. Man klarar sig långt på att respektera alla människors värde som de har utan att för den delen älska dem. Tolerans är nyckelordet.

0 Responses to “Skäktningsliberalister”



  1. Kommentera

Håll er till ämnet.

