@Seved

Jag var tvungen att lyfta ut bloggposten för att svaret blev för långt och det blev blockat, Knuter an till denna bloggpost

Seved skriver detta.

Essbeck… Nu kom du med kreativitetsargumentet och det blir svårt att ta din kommentar på allvar? Hur ska elevernas kreativitet främjas om det är stökigt i klassrummet? Hur ska kreativiteten ni vänstermänniskor pratar om flöda om barnen inte lär sig något i skolan? Nej, kom med ett realistiskt förslag istället för att flummigt prata om kreativitet.

Mvh

Seved

Mitt svar

@Seved

Det där med kvalitetsargumentet som du har svår att ta på allvar får du förklara lite närmare varför du tycker så.

Du frågar hur kreativiteten kan främjas i ett stökigt klassrum.

Lärartätheten spelar roll för hur mycket barnen lär sig (IFAU).

– Vi kan klart se att i kommuner som minskat lärartätheten där presterar barnen sämre när det gäller betygen.

-En förklaring kan vara att ju fler lärare som finns i skolan desto mer tid har de att ägna varje elev. Sen är det nog också lättare att hantera konflikter och ordningsproblem i mindre klasser. Då får läraren mer tid till undervisning.

(Björn Öckert, IFAU)

Lösning: Öka lärartätheten.

Det finns en stor skillnad på lärartätheten mellan kommunal och privat skola.

Exempel: Malmö har de 70 kommunala skolorna i snitt 9,2 lärare per 100 elever, medan de 18 fristående har 7,7.

Din Fråga –>Hur ska kreativiteten ni vänstermänniskor pratar om flöda om barnen inte lär sig något i skolan?


Den frågan kommer med ett påstående att barnen inte lär sig något i skolan. Skulle du kunna underbygga det påståendet med lite fakta ?

Oss vänstermänniskor ? Skall jag kalla dig för du högermänniska ? 🙂

Hursomhelst…

Det finns forskning som visa följande.

….en ökad lärartäthet har förbättrat meritvärdesrangordningen för elever vars föräldrar har högst 9 års utbildning. Om lärartätheten ökar med 10 procent skulle en elev med lågutbildade föräldrar förbättra sin position i meritvärdesfördelningen med strax under 0,4 procentenheter. Effekt är statistiskt signifikant på konventionella nivåer, men storleksmässigt mindre än från andra studier som exempelvis Björklund m fl (2005).

…elever med högutbildade föräldrar som påverkas mest negativt av en hög andel obehöriga lärare. Det rangordnade meritvärdet för en elev vars föräldrar är högutbildade förväntas försämras med 0,7 procentenheter när andelen obehöriga lärare ökar med en procentenhet.

Källa —> http://www.ifau.se/upload/pdf/se/2007/r07-05.pdf

—-

Är det konkret nog för dig Seved om jag pekar på att antalet lärare per elev måste ökas på skolan för att säkerställa kunskapsnivån.

Notera följande, att jag säger inte att lärarna är dåliga i sitt yrkesutövande med att de kan inte nå alla elever om klasserna blir för stora.

Är det konkret nog att ge kraftiga böter till skolor, privata som kommunala som visar upp dåligt resultat i nationella prov som alla elever gör. Dvs när man tydligt kan se att en skola ligger signifikant under snittet jämfört med alla skolor i landet ?

Det vill säga att man knyter ett konkret samband mellan elevernas prestationer och ekonomi.

Klarar inte skolorna att förmedla kunskapen skall de får kraftiga böter.

Det är så lätt att säga att oppositionen är dumma när de kritiserar skolpolitiken. Det är knappast dem du behöver vara bekymrad över utan forskares slutsatser och dem kan väl knappast bli anklagade för att vara en del av oppositionen till högermänniskorna ?

Personer som till exempel Hans-Åke Scherp som forskar problembaserad skolutveckling (PBS) eller folket på IFAU.

Knut an lite och sätt dig in i forskning, lite grann iallafall istället för att så endimentionellt peka på oppositionen och konstatera att de är kritiska.

Och sedan vem som än är talskrivare till Björklund måste bli bättre på att hålla sig till fakta och inte säga saker som man direkt kan se är faktamässigt felaktivt.

Det undergräver hans auktoritet när han presenterar ”fakta” och i nästa andetag skall börja prata om flumskolan.

Han eller hans talskrivare sopar liksom inte för sin egen dörr och folk slutar helt enkelt att lyssna om man inte redan stödjer den ideologin han företräder.

Annonser

0 Responses to “@Seved”



  1. Kommentera

Håll er till ämnet.

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s





%d bloggare gillar detta: