Vad är du förvånad över Bengtzing ?

Jag läser Bengtzings artikel i expressen där hon utrycker förvåning över att bli avbokad från att uppträda för LO familjer i Gävle. Jag tror inte att det varit stötande om det bara handlade om artisteri för Centern men när hon står tillsammans med Maud Olofsson framför ett pressen och bakom Centerns logotyp och står och pratar om politiska frågor tillsammans med Maud då är hon inte längre artisten Bengtzing utan personen Linda Bengtzing som stödjer Centern och alliansen.

Jag tycker inte alls det är konstigt att Bengtzing blir avbokad när hon tagit så starkt ställningstagande för Centerpartiet. Jag undrar om Bengtzing hade stått och pratat framför journalister med Ohly, Sahlin eller miljöpartiets språrör med partiloggan i bakrunden.

När var det sist som Centern skickade en inbjudan till Michael Wiehe att stå och prata framför journalisterna på samma sätt som Bengtzing och Olofsson gjorde ? Ja Wiehe skulle nog tacka nej men jag talar om själva principen.

Känner hon sig diskriminerad kanske hon skall anmäla det till DO ?

Johan Falk (M) skriver om detta och kallar det dubbelmoral för att de diskriminerar samtidigt som han antagligen inte har någon kritik mot Moderaterna och deras hemliga donationer, som ingen människa får veta vem som ligger bakom. Om det är ett företag som inte har rösträtt eller någon organisation som inte heller ha någon rösträtt. Det är en diskriminering mot väljarna att inte veta vem som ger pengar till Moderaterna.

Mary X stämmer in i kritiken mot diskriminerande LO, hon pekar på att Bengtzing sjunger för alla, men poserar Bengtzing och pratar framför media med varje partiledare som sitter i riksdagen ?

Lucas Romson (s) påpekar att det är ingen rättighet att uppträda för LO och få betalt, han säger också att politisk tillhörighet är ingen diskrimineringsgrund.

Folkpartistiska Ann-Cathrin skriver att det är fel att välja bort artister om deras politiska uppfattning inte är känd. Om så är fallet så håller jag med henne, men när hon står framför ett gäng med journalister i glatt samspråk om politik och sjunger lite grann då är det inte längre artisten Bengtzing som står där.

Tokmoderaten hävdar rätten för alla artister att jobba åt alla oavsätt politisk färg. Så om Wiehe skulle tycka det var en kul grej att uppträda på Moderaternas valmöte och sjunga någon av hans visor så har inte Moderaterna rätt att neka honom den rätten, blir det inte så då enligt den logiken ?

Oberoende Centerpartisten Lake undrar om man måste rösta ”inom familjen” för att underhålla på LOs fester. Det kanske är så enkelt att intresset svalnade från LOs sida att köpa hennes tjänster när hon stod och gullade med Maud framför journalisterna.

Viktor skriver att diskriminering inte är ok. Kan tillägga att det är ingen demokratisk rättighet att uppträda på LOs fester. De får välja helt själv vem de önskar ha som artist.

Moderatprat pratar om stackars Linda som måste betala hyran , köpa mat och ha en inkomst att leva på som alla andra. För tusan det är ingenting som hindrar Moderaterna från att anlita henne att sjunga för dem, hon gillar ju trots allt Reinfeldt.

Anders W Jonsson pratar om LOs kontraktsbrott med Bengtzing där de bokade av henne. Jag vet inte hur deras kontrakt såg ut men jag kan gissa att det fanns möjligheter att bryta kontraktet och då uppstår någon form av kompensation till artisten. Så jag vet inte om man kan tala om kontraktsbrott ? Han skriver också att Bengtzing är bokad med Centern i September. Konstigt att den fria företagsamheten där man kan sälja och köpa tjänster inte tycks gälla när LO kommer på tal. Tydligen får de inte välja sina artister helt själv enligt Anders W.

Gråsälen (C) talar om åsiktsförtryck, diskriminering och att det är likt LO. Lite fackhatsjargong där han slutar med att säga att LO är odemokratiska. Att köpa in en tjänst i form av ett artisteri till ett arrangemang har ingenting att göra med demokratiska spelregler. Det handlar om ren kapitalism. Kunden köper den produkten som de vill ha till sitt arrangemang. Tydligen får inte LO inte välja vilka artister de vill ha enligt Gråsälen heller. Vi lever inte i en kommunststat där centralbyrån delegerar ut de artister som de anser passar till arrangemang.

Johan Hedin (C) anser att LO sparkar ut oliktänkande och säger att de bekämpar oss lilla Centerpartiet vad han nu menar med detta. Kan vända på det och fråga om Centern skall bli tvingade att anlita Wiehe som artist och betala honom trots att Centern inte skulle vilja göra det ?

Journalisterna på Skånskan frågar : ”Varför inte skilja på det faktum att en artist är en artist och inte ett vallokomotiv för ett parti?”. Det är väl knappast något problem ifall artisten själv kan hålla isär dessa bitar. Jag tycker inte att hon gör det när hon står och poserar tillsammans med Maud framför ett hop journalister. Hon säger att hon inte är Centerpartist. Varför står hon då där med Maud och pratar inför journalisterna ?

Anybody anser att LO delar in människor i godkända och icke godkända människor.

Unge Elias Giertz (C) tycker att ”fuck facket forever” kampanjen med centerpartistisk ungdom iklädda grönnäsor var rätt efter att ha läst hur LO behandlade Bengtzing. Vad fackhataren inte tänker på är att han förespråkar ”fuck capitalism forever” genom att föreslå att det är en rättighet för artister att uppträda och få betalt var hän de önskar att uppträda. Han tycker tydligen att man skall bli tvingad att anlita underhållare som man inte önskar att anlita. Hans kommentar blir mer av ”love communism forever” än ”fuck facket forever”.

Moderata Jenny påpekar att 45% av LOs medlemmar röstar på den andra sidan. Det kan mycket väl vara så. Vet inte vilken opinionsmätning hon fått de siffrorna från. Det kan vara nyttigt att påpeka att 51,75 % av väljarna i 2006 års val röstade på den andra sidan sett från alliansens håll.

Yttrandefrihetftw sågar Anders W. Jonssons resonemang och tycker att hans brist på analysförmåga renderar honom plats i Björklunds framtida elitskola. Han förväntar sig att Centern nu skall kontraktera Timbuktu, Wiehe och Wollter på deras allsångsvalturné där de kan framföra boljevikvisan tillsammans med Bengtzing.

Kjellberg tycker inte att LO lever upp till tesen ”alla arbetares lika rätt”. Detta handlar mer om köpares och säljares olika rätt och rätten att dra sig ur ett kontrakt om man så önskar. Jag förutsätter att de som bröt kontraktet med Bengtzing också levde upp till de villkor som författats i det kontrakt när det gäller ekonomisk kompensation.

Albert Ring Broman som bloggar som privatperson och är Centerpartist, jämför avbokningen av Bengtzing med att beställa sallad på en restaurang.

Fetsmart tycker att Bengtzing är naiv vilket jag kan hålla med om.

Amanda Brihed skriver att hon fick betalt för att uppträda som artist hos Centern. Jag hade tyckt att så var fallet ifall hon avstått från att posera med Maud framför media och med centerns logo i bakrunden där det inte sjungs utan hon lyfts fram som person och företagare. *Edit ons 18 aug 8,40 Det är Andreas Froby som skrivit detta, misstaget från min sida att skriva att det var Amanda Brihed beror på att han har en banner på sidan där han uppmanar folk att rösta på henne. Beklagar misstaget

Jerker (alltid rött alltid rätt) frågar varför inte den som betalar ska få ha rätten att tacka nej till att betala för någon som tidigare har motarbetat deras organisation genom att hjälpa motståndarna? Kanske någon på Centern och allianssidan kan svara på denna fråga ?

Liberala Mattias spinner vidare på Bengtzing händelsen och tolkar händelsen som att om man inte håller med sossarna till 100% så är man opålitlig och kan inte skilja på personliga värderingar och yrkesroll. Undrar vilken roll Mattias anser att Bengtzing tar när hon poserar framför journalister och talar tillsammans med Maud. Titta på klippet. Vad tycker du ? Han nämner också något om att vänstersidan av politiken ser borgarna som onda personer som vill ha världherravälde med en hemlig plan.

LUFaren Victor beskriver LO som en statsmakt en förening som skänker pengar till Socialdemokratin. Han får det att låta som att det var något som hände nyligen. Förhållandet LO och Socialdemokraterna är en känd företeelse. Visst, man behöver inte tycka om det som politisk motståndare men åtminstone så ser du relationen mellan dessa parter klart och tydligt. Jämför det med Moderaterna som gömmer sina ekonomiska givare bortom insynen. Jag hoppas du är lika upprörd över Moderaternas oredovisade 80 miljoner kronor.

Folkpartisten Linnéa frågar hur det står till med demokratin i LO efter att de avbokat Bengtzing. Om det hade varit en demokratisk rättighet att uppträda och få betalt av LO kanske den frågan skulle kunna ställas med anledning av att Bengtzing blev avbokad. Vi lever i en demokrati med marknadsekonomi där man kan köpa och sälja tjänster inte i en kommuniststat. Om kunden inte är nöjd så kan man avboka.

Annonser

10 Responses to “Vad är du förvånad över Bengtzing ?”


  1. 1 Andreas Froby 18 augusti, 2010 kl. 06:37

    Första första där du länkar Amanda Brihed, det är min blogg du länkar till. Andreas Froby heter jag!

    Men till sakfrågan, Linda Bengtzing det kan innebära flera saker, men till skillnad från Wiehe som skulle börja skrika överklasssvin på ett moderat event. Så skulle Bengtzing bara göra det hon får betalt för. Hon förstår tydligt att man inte talar politik när man är betalt för en organisation för uppträda som artist om den som bjudit inne henne inte står för hennes politiska värderingar.

  2. 2 essbeck 18 augusti, 2010 kl. 06:52

    Så fördomsfullt av dig att klistra det på Wiehe.

    Jag tror iofs att han skulle avstå en inbjudan men samtidigt tror jag inte att moderaterna skulle bjuda in han i första taget. Är Wiehe dragplåstret som moderaterna vill ha i en valrörelse ?

    I klippet ovan. Tycker du hon står där som politiskt oberoende artist framför journalisterna och bakom Centerpartiets banner ?

    Skulle journalisterna vara publiken då ?

  3. 3 Andreas Froby 18 augusti, 2010 kl. 08:01

    Ja, jag vet inte vad hon fick betalt för, men allt ingick förmodligen i framträdandet som hon fick betalt för. För det är ju inga jätte ställningstagande att stå framför centernbanner.

    Sen drog jag bara en skiljelinje mellan Bengtzing och Wiehe där Wiehe inte skiljer på sin politiska åskådning med sin yrke. Med Bengtzing kan göra det fall arrangören kräver det.

  4. 4 essbeck 18 augusti, 2010 kl. 08:29

    Tydligen höll inte kunden LO med om detta och avbokade henne.

    Tycker du att kunden har fel ?

    Vad än kunden tycker och hur selektiv kunden än må vara så är det det som gäller. Det är ingen demokratisk rättighet att bli anlitad av en lokal avdelning av LO som artist.

    Wiehes texter är starkt politiskt rotade men det är samtidigt hans artisteri. Om Bengtzing vill hålla isär sitt artisteri från politiken då väljer hon inte uppdrag som detta och ställer sig framför journalister med Maud och pratar.

    Pröva idén om Bengtzing skulle stå så med Ohly till exempel, och prata om sång och konserter, eller kanske ännu bättre exempel Maria Wetterstrand. Inte för att det kommer att hända antagligen, jag tror inte att Centern skulle vara så sugen på att anlita henne så tätt inpå. Antagligen hade hon tackat nej till att bli anlitad av Vänstern eller mp. Hon säger ju att hon gillar Reinfeldt.

  5. 5 Mattias Lönnqvist 18 augusti, 2010 kl. 09:22

    Problemet ligger inte i att välja artister som förstärker den politiska profil som man företräder. Att välja Wiehe på republikanska föreningens årsmöte skulle antagligen vara lämpligt, eftersom Wiehe är en politisk visdiktare som tagit ställning för republik. Att välja Wiehe till rojalistiska föreningen skulle antagligen vara idiotkorkat.

    Problemet i det här fallet är att Linda Bengtzing — liksom en majoritet av Sveriges artister — är rena underhållare utan politiska budskap i sina texter. Det är ren underhållning, på samma sätt som exempelvis Miss Li.

    Ett jämförbart exempel vore om Folkpartiet hyrde in Miss Li för att stå för underhållningen på en fest, och sedan avbokade när man upptäckte att hon är sosse. Vilket jag tycker skulle vara oerhört synd, eftersom hon är en bra artist.

    Ett annan jämförbart exempel är om Moderaterna hyrde in Schyffert för att underhålla (eller hela Killing-gänget) och sedan avbokade när man såg att Schyffert tar aktiv ställning för Socialdemokraterna.

    Det handlar alltså inte om att man inte ska kunna välja bort artister när man bokar, utan om det osmakliga i att avboka en underhållare (som inte har politiska budskap i sin underhållning) för att man upptäcker att underhållaren har fel politiska åsikt.

  6. 6 essbeck 18 augusti, 2010 kl. 09:50

    Jag förstår inte vad det osmakliga ligger i att avboka en artist.

    Man har skrivit ett kontrakt och man väljer att bryta detta kontrakt. Antagligen ingår det i affärsuppgörelsen att kompensera Bengtzing för avbokningen på något sätt.

    Det osmakliga, om man skall använda den termen är att fullfölja kontraktet och LO medlemmar som skulle vara på detta evengemang, avstår eller känner sig obekväm med artisten i fråga på grund av rådande omständigheter.

    Affärer handlar knappast om smaken i sig i urvalet utan en bedömning från arrangörens sida där de väljer de artister som de anser kommer att underhålla på önskat sätt.

    Kunden har väl alltid rätt ?

    Om kunden inte vill ha den produkten som säljaren erbjuder så får de dra sig ur en uppgörelse på det sätt som kontraktet föreskriver.

    • 7 Andreas Froby 18 augusti, 2010 kl. 14:07

      Linda Bengtzing skulle bara sjunga sina sånger som är helt utan politiskt statement. Vad är det som ändrades i underhållningsvärdet efter att man fick reda på att hon uppträtt hos centern?

      • 8 essbeck 18 augusti, 2010 kl. 20:41

        Läser man Rolf Wibergs (lokal LO ordförande i Gävles) svar på detta så säger han att många LO medlemmar ringt och sagt att de vägrar komma om Bengtzing är där.

        Sedan kan du tycka hur mycket du vill att det är helt ok att LO har Bengtzing som underhållare. Men det är inte du som arrangerar detta och det är inte du som skall betala artisten.

        Vill inte LO ha henne där så är det inte mycket att snacka om.

        Vi lever i ett fritt land. Det är ingen demokratisk rättighet att underhålla på LOs fester.

  7. 9 Andreas Froby 18 augusti, 2010 kl. 21:25

    LO får som sagt göra som de vill. Att vissa medlemmar klagar visar på hur synen går bland vänsterfolk att man inte kan skilja politik och person.

    Men som sagt LO får göra vad dem vill.

    • 10 essbeck 18 augusti, 2010 kl. 23:32

      Om man ser på reaktionerna från ”högerfolket” – om jag skall låna din beskrivning ”vänsterfolk” – så får inte LO göra som de vill.

      Detta är en affärsuppgörelse mellan två parter där en drog sig ur och tydligen fick det ”högerfolket” att rasa som det brukar heta på kvällstidningsspråk.

      Jag tror att LOs lokala avdelning är fullt kapabla att byta ut sin ordförande om de anser att hans avbokning av Bengtzing var felaktig.

      Vill man se Bengtzing underhålla så kan man göra det Gävle för att hon är ju med på Centerns evengemang där.


Håll er till ämnet.

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s





%d bloggare gillar detta: