Svårt att jämföra val i USA och Sverige.

Torbjörn Carlberg försöker göra någonting väldigt svårt. Han försöka jämföra val i USA och Sverige som är lite grann som natt och dag för att det finns grundläggande skillnader i hur de väljer i USA jämfört med Sverige.

Påståendet att Obama vann valet på nätet är både rätt och fel på samma gång. Det var en av många kommunikationsvägar som han hade till amerikanarna.

Det känns lite torftligt att använda bevisbördan om hur många som följer ett visst parti på twitter eller har länkat sitt parti som vänner med sitt facebook konto. Jag tycker själv inte det är intressant att visa för mycket vem jag stödjer på facebook. Där vill jag ha kontakt med mina polare, och jag vill inte sätta ett politiskt budskap vid mitt namn.

Jag tycker själv inte det är viktigt att visa vad jag står politiskt på facebook och jag tycker det är näst intill ointressant ifall någon av mina polare skulle kampanja och prata sig varm för något parti. Själv håller jag tillbaka det av princip.

När det gäller USA och val. Man vinner inga val utan att ha en kampanjkassa. Om man inte har pengar längre då är presidentkampanjen över och man får lämna in.

I Sverige har vi att man får sitt röstkort automatiskt, i USA måste man registrera sig för att rösta. När Obamas kampanj drog igång ägnades mycket tid med att få folk att registrera sig för att gå och rösta. Det kan vara svårt att motivera folk till detta men de hade en organisation som heter ACORN en organisation som jobbar mot familjer som har låga inkomster, det kan vara saker som att hjälpa till att fixa sjukvård, någonstans att bo och andra sociala saker. Deras betydelse för att få folk att registrera sig att rösta är en faktor till att Obama vann valet.

I USA väljer man personen och inte partiet och det en stor skillnad från svenska förhållanden vilket gör det mer naturlig att kanske visa att man stödjer en viss person i ett val och visar det på facebook. Det är inte samma fokus i svenska val.

När det gäller pengarna tog Obama ett beslut att inte ta pengar direkt från företag och folk som kanske inte hade de största inkomsterna donerade massor med pengar , små donationer som gjorde att Obama hade mycket större ekonomiska muskler än sin politiska motståndare. Något som är unikt i amerikansk politisk nutidshistoria. Han blev den första presidenten att nå ämbetet utan pengar direkt från företagen.

Hursomhelst. Det som gör att han vann var hans förmåga att kommunicera sina tankar och idéer så att folk förstod. Där använde han youtube klipp för att nå ut i etern i större grad än gamla McCain som är ett barn av en generation som inte tagit till sig den nya tidens teknik.

Jag kan lova att den första statsministern som kommer att blogga själv och ta diskussionen i kommentatorsfältet och bemästra detta kommer att vinna nya väljare. Detta har vi inte sett än men när det kommer blir det intressant.

Det handlar om att bygga kontaktytan med människor och ha kontinuitet i det över hela mandatperioden.

Men det är bara mina tankar och funderingar om detta.

0 Responses to “Svårt att jämföra val i USA och Sverige.”



  1. Kommentera

Håll er till ämnet.

