Jag litar på miljöpartiet.

I skrivande stund sitter jag och funderar på hur det kommer bli med valresultatet.

Jag är knappast förtjust över Sds framgångar i detta val men hur jag än vrider och vänder på det måste jag respektera dessa människors rätt att rösta på detta parti men jag behöver inte ha någonting övers för själva partiet.

Som jag skrev i kommentatorsfältet på alliansfritts sida så ser jag 3 minoritetsblock. Alliansen, Rödgröna och Sd.

Jag ser Moderaternas förslag att prata med miljöpartiet något som knappast känns rimligt. Rödgröna har lika stor rätt att inbjuda Folkpartiet till diskussioner vilket folkpartiet naturligtvis skulle tacka nej till.

Båda dessa alternativ skulle i skrivande stund innebära majoritetsalternativ.

Nu är det så här dessa två blocken har gått till val på att samarbeta. Det är alliansen och det är rödgröna.

Jag röstade på Mp och jag har funderat mycket över denna situation som kunde uppstå. Hur skulle jag känna om de nu går över till allianssidan. För mig känns det omöjligt men jag kan förstå att det kanske kommer att hända.

Jag har röstat Mp länge med strategin att ta sossarna mer i en annan riktning än vad som varit innan. Ser jag på perioden som var innan 2006 då handlade det om tunga förhandlingar mellan sossarna och mp inför varje budgetförhandling. Det låg lagförslag i potten för att mp skulle ge sitt stöd till S och V.

När jag säger att jag litar på mp då menar jag att de står vid sitt ord. Jag förutsätter att de kommer att samarbeta med de rödgröna under mandatperioden som de gick till val på även om det handlar om minoritet. Så även om Alliansen nu önskar att prata med Mp enskilt så kommer det inte att hända tror jag. De får prata med Rödgröna om de vill något eller så får de vända sig till Sd.

Låt oss säga att det kommer upp en situation där mp och Alliansen kommer överrens då är det ganska säkert för mig att jag tar steget till sossarna i nästa val. Mp är så stora procentuellt sätt på grund av att de står i det rödgröna samarbetet. Tar de steget över till Allianssidan så kan de garanterat räkna med att tappa några procent i nästa val.

Men det är bara mina gissningar och spekulationer. Vad vet jag egentligen om vad som händer 4 år fram i tiden.

Jag ser bara en lösning och det är att de två största minoritetsblocken i svensk politik kommer fram till en bred uppgörelse. Jag ser också att det är mp som bestämmer ifall det kommer att bli på detta sättet. Överger de Rödgröna samarbetet så kommer de att göra någonting med sitt mandat som väljarna inte givit dem mandat att göra. Håller de fast vid Rödgröna samarbetet kommer de att tvinga alliansen att söka majoritet med Rödgröna eller Sd.

Det är upplagt för kaos eller nyval. Ett nyval blir att ge sig in i något som knappast kan gynna den som utlyser nyval.

AB,

Uppdatering 29 sept 2010

Det verkar som att det blir Rödgröna i opposition mot de andra två blocken.

0 Responses to “Jag litar på miljöpartiet.”



  1. Kommentera

Håll er till ämnet.

