Problemet med opinionsmätningarna är att man kan inte veta.

SIFO har tydligen mätt på mp väljare där de påstår att 53 % av Mp väljarna inte vill att Mp skall snacka med Alliansen.. Vid sidan av felmarginalerna så kan det inte vara så svårt att låtsas att man är miljöpartist i sådan mätning.

Så i princip är en sådan här mätning värdelös. Jag har skrivit vad jag tycker om vad mp skall välja. Jag tror inte att någon människa är representativ för någon annan än sig själv. För mig har det varit så att jag valt mp sedan jag började rösta i början av 90 talet för att de låg i mitten av den politiska skalan. Jag vill att de skall samarbeta med S och jag stör mig inte på att V också är med på ett hörn.

Men det är bara hur jag resonerar. Jag har lärt mig att det går att lita på Mp. Om de säger att de skall göra någonting , kämpa för sina hjärtefrågor så gör de detta. De har i sig att tänka i långa cykler. Kretsloppstänkande. Att allting skall gå jämnt ut så att säga. Gör någon en skada på naturen när de framställer en produkt då skall de också betala vad det kostar att återställa den skada som uppstått.

Det är mina hastiga tolkningar av hur jag ser på Mp och varför det tilltalar mig. Det finns flera andra skäl såsom deras syn på demokratin , deras sätt att förankra beslut inom partiet och det faktum att de har tidsbegränsat när det gäller hur länge någon får sitta på sitt ämbete i partiet, ett synsätt som hånas ganska mycket från speciellt borgarnas sida.

Miljöpartiet är ett djupt demokratiskt parti, ett modernt parti där man lyfter fram både det manliga och kvinnliga perpektivet och ställer dem sida vid sida som jämlikar. De äldre partierna är omoderna jämfört med mp. Jag säger inte detta för att förolämpa någon som tycker andra partier är bättre, äldre partier har växt ut ur en stolt tradition något som är viktigt för dessa partier.

Efter att ha sagt detta, varför skall de ställa sitt mandat till förfogande för en allians som inte tycker särskilt bra om någonting som Mp står för ?

Varför skall Mp offra sig på alliansens altare så att de riskerar att tappa stöd i nästa val ?

Kan någon som läser detta minnas när mp lagt sig platt på marken när andra partier sökt deras stöd ?

Kan någon som läser detta minnas när mp brutit sina överrenskommelser ?

Om mp bryter sitt åtagande de tagit med Rödgröna så blir detta första gången som jag kan minnas iallafall. Och jag har följt Mp ganska noggrant även ifall jag aldrig varit medlem i partiet.

Nu är det inte klart än att Alliansen blir ett minoritetsblock. Händer detta då har Alliansen att välja mellan Sd eller rödgröna som block. Så enkelt är det.

0 Responses to “Problemet med opinionsmätningarna är att man kan inte veta.”



  1. Kommentera

Håll er till ämnet.

