Motsägelsefull analys av sossarnas valnederlag i DN.

Det är en sak jag inte förstår i Peter Weideruds analys av valnederlaget.

Först säger han att det är dags för en riktig karl eftersom partiledaren inte räckte till sedan säger han att Mona har de erfarenheter, värderingar och styrkor som behövs för att leda organisationen och politiken till förnyelse.

Jag tror inte att Samarbetet i Rödgröna har skadat Sossarna speciellt mycket så som han anser. Efter 2006 val gick V, S och Mp fram för sig och det fungerade inte mot Alliansen. Jag har sett att till exempel Göran Persson har riktat stark kritik mot det rödgröna samarbetet men samtidigt lyckades inte han 2006 med den strategin som Rödgröna innebar.

Jag tror att man måste ha en flexibel inställning till Rödgröna samarbetet. Det bör bestå så länge som Alliansen finns på andra sidan. Upphör det så kanske Rödgröna bör upphöra också. Politiken blir väldigt polariserad med två block mot varann och i nuvarande parlamentariska läge där Alliansen inte har egen majoritet så måste blocken luckras upp.

Jag håller med om att sossarna måste få en egen röst i etern.

Jag tror att man kan fixa detta med ett ganska enkelt grepp. Att Mona börjar blogga. Att hon kommunicerar ut sina tankar och idéer så att det finns tillgängligt. När media som är väldigt alliansvänliga skall prata med henne kanske det är en bättre chans att hänvisa dem till vad som sagts på bloggen.

Låter kanske lite banalt men jag tror att det kan funka. Framförallt kanske det till och med kan vara värt att ta striden mot dessa tidningar genom att argumentera och tydliggöra var de favoriserar och misskrediterar sossarna på ett analytiskt sätt, inte på ett subjektivt sätt.

Sossarna får själva komma på hur de skall lösa saker för sig. Det är knappast synpunkter från någon som mig som inte röstade på S som skall tas på något större allvar.

0 Responses to “Motsägelsefull analys av sossarnas valnederlag i DN.”



  1. Kommentera

Håll er till ämnet.

