Fas 3 med vingslag från 18-talet.

Jag visste inte att jag skulle leva så länge att jag uppleva införandet av slaveriet i Sverige men nu finns det tydligen här. Om jag förstår det rätt så är fas 3 ett liveget tillstånd där man arbetar på ett företag men man får inga pengar från företaget. Istället får företaget 5000 kr för besväret medans arbetaren får en symbolisk summa.

Jag skulle vilja fundera lite i andra banor, ut ur ett konkurrensperspektiv mellan företag och som konsument.

Nu är det fixat så att det är sekretessbelagt när det gäller vilka företag som tar emot dessa 24000 personer. Jag tycker det är fel i egenskap av konsument att inte få veta vilka företag som utnyttjar denna typ av arbetskraft.

Om jag som konsument väljer en produkt och det finns olika märken att välja bland vill jag hellre välja ett företag som jag vet att arbetarna får en bra lön för arbetet istället för att välja ett företag där de kör med fas 3 arbetare.

Det blir som att välja kravmärkta produkter med hänsyn till arbetsvillkoren.

Jag kan inte se ur arbetarens synvinkel en fördel med att jobba i en branch där man har konkurrenter som använder fas 3 arbetare. Deras konkurrenter riskerar att ta marknadsandelar på bekostnad av att det egna företaget som kommer till en punkt där de blir tvungen att sparka sina bra avlönade arbetare och plocka in fas 3 arbetare istället.

Jag som konsument har en rätt att kunna välja ifall jag önskar att köpa tjänster och produkter från ett företag som byter ut sina vanligt avlönade arbetare mot fas 3 arbetare. Jag tror inte att det är samhällsekonomiskt försvarbart att stödja företag som är så dåliga på det de gör att de anlitar slavarbetare för att konkurrera med sina tjänster och produkter.

Det vore bättre ifall fas3 inte fanns och företag helt enkelt blir tvungna att anlita människor att arbeta för dem till en anständig lön om de behöver fler anställda. Om det finns företag som är så dåliga på det som de gör finns det ingen anledning att hålla dessa företagen vid liv genom att förse dem med slavarbetare och pengar.

Det kan finnas en poäng att skapa en svartlista över företag som anlitar fas 3 arbetare så att man som konsument kan välja bort deras produkter om man inte tycker om på det sättet som de gör business på.

Jag är för konkurrens mellan företagen och jag anser att ett företag som använder fas 3 arbetare riskerar att snedvrida konkurrensen och slå ut de företagen som försöker konkurrera utan fas 3 arbetare.

Jag vill ha livskraftiga företag som verkar i Sverige där konkurrensen handlar om andra saker än att dumpa lönerna.

När det gäller partierna som står i opposition till alliansen så räcker det inte med att hela tiden peka på att fas 3 är dåligt, man måste komma med ett komplett motförslag vad man anser skall finnas istället för fas 3.

Man behöver inte foga samman ett förslag mellan alla 3 forna rödgröna partier utan man kan ta fram helt på egen hand motförslag var för sig. När valdagen närmar sig kan väljaren ta det förslaget man tycker är bäst om man väljer mellan de tre rödgröna och fas 3 är en viktig fråga.

Varje parti måste våga att stå på sina egna ben och presentera sin politik.

 

1 Response to “Fas 3 med vingslag från 18-talet.”


  1. 1 narran 13 februari, 2011 kl. 10:47

    Det finns en sån facebook grupp välkommen att delta. De största bluffmakarna på denna marknad är myrorna och prio 1 och liknande slavägare. http://www.facebook.com/#!/group.php?gid=129029210469102


Håll er till ämnet.

