Det är inte bra med företag som har dåliga affärsidéer.

Läser att Boultbee hotas av konkurs. För att rädda pengarna flyttar Boultbee pengarna till sitt moderbolag i England och sedan ger de aktieutdelning till aktieägarna.

Det som jag läst om Boultbee har inte fått mig att se att det har handlat om en plan för långsiktigt ägande. Utan det har handlat om att ta över köpcentran och skruva upp hyrorna till smärtgränsen vilket gjort att näringsverksamhet har tvingats ut ur lokalerna.

Det blir ganska dramatiska effekter i områden där köpcentrum i förorter mer eller mindre står för hela de lokala marknaden och det blir då så att de har ett upptagningsområde där de sitter på ett monopol.

När hyrorna skruvas upp , ökar priserna och folk som bor där får en mindre summa varor för sina pengar. Alla som bor i ett område kanske inte har möjlighet att åka iväg och handla långt ifrån där de bor speciellt om de lever i ett område där de flesta har låga inkomster.

När Boultbee har en affärsidé som går ut på att ta in så mycket pengar som möjligt på kort tid utan en utpräglad avsikt att stanna och utveckla köpcentrum så blir de som affärsverksamhetens svar på en svärm med gräshoppor som drar över ett fält med gröda och äter upp all näring utan att lämna någonting kvar.

Vad som behövs är företag som vill stanna och som vill utveckla verksamheten. Jag har tidigare skrivit om köpcentrum i Göteborg som togs över av ett sammanslaging av affärsverksamheter och kommunen som bestod av lokala fastighetsägare för både privata och kommunala bostadsbolag. De hade ett problem att deras hyresgäster började klaga på att det inte fanns bra möjligheter att handla lokalt för att det bara fanns förfallna gamla fastigheter i närheten.

För att tillmötesgå klagomålen såg de till att riva den gamla fastigheten och de byggde nytt med bra affärer som kunde tillfredsställa det lokala perspektivet.

Jämför man Boultbee med det lokala alternativet så finns det en helt annan affärsidé och en utpräglad vilja hos det lokala alternativet att försöka att få köpcentrat att fungera. Om det fungerar vill folk bo där.

Ansvaret för att släppa in gräshoppor som Boultbee på den svenska marknaden vilar tungt på de högerideologiska politikerna som sålde köpcentran bara för att kortsiktigt casha in och för att de styrs av den politiskt ideologiska principen att staten och kommunerna inte skall äga.

Det finns ett allmänintresse att ha levande stadsdelar med bra lokala affärer för till exempel livsviktiga varor som mat. Om man drivs så hårt av en ideologis dogm som principiellt bara skall sälja av allmännyttan bara för det skall säljas kanske man borde behållt 51% i statlig eller kommunens ägo.

Om man har en seriös privat partner som är intresserad av att utveckla affärslivet i förorterna och de små orterna i sverige och har ett långsiktigt perspektiv då är det ett ypperlig affärspartner som staten eller kommunen slått ihop sig med.

För mig är dåliga affärsidéer att planera för kortsiktigt vinst utan att ha en genomtänkt långsiktig plan. De blir lite som affärsvärldens svar på små barn. Ni har säkert sett test man gjort på små barn där de får sitta med en karamell framför sig i 30 min och så säger den vuxne att om barnet inte äter upp karamellen och låter den ligga på tallriken så kommer de få 5 karameller om de klarar att vänta.

Oftast klarar inte barnen av att vänta.

Annonser

0 Responses to “Det är inte bra med företag som har dåliga affärsidéer.”



  1. Kommentera

Håll er till ämnet.

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s





%d bloggare gillar detta: