Centern vill att Sverige skall ansöka om Nato medlemskap.

Ja det måste ju vara så att om en enskild ledamot i riksdagen för ett visst parti föreslår att Sverige skall gå med i Nato då är det en åsikt som Centerpartiet driver som parti.

Om Centerpartistiska ungdomsförbundet för en kampanj vid valtid där de klär ut sig till clowner med gröna näsor under parollen ”fuck facket 4 ever” då måste det betyda att Centern som parti hatar facket.

Jag prövar på en typ av metodik som beprövas i denna post.

Steg nummer 1.

Hitta en rolig bild. (i detta fallet en gammal bild på en spårvagn som dras av hästar)

Steg nummer 2.

Hitta en enskild motion från en ledamot. Han hittar en som handlar om att hästanpassa samhället skrivet av en miljöpartistik ledamot.

Steg nummer 3.

Säg att det är vansinnigt uppfriskande att Miljöpartiet äntligen pratar klarspråk där de säger att bilen inte har någon framtid.

—-

Om man skall vara lite kaxig här så kan man lugnt påpeka att de gamla stadskärnorna i våra städer är anpassade till hästar eftersom det är stadskärnor som byggdes under en tid då hästen var ett viktigt transportmedel.

Det är viktigt att påpeka att enskilda motioner behöver absolut inte vara den linjen som partiet förespråkar. Det är också viktigt att påpeka att enskilda ledamöter i riksdagen tenderar att få väldigt mycket kritik om de inte är aktiva och lämnar in massor med motioner.

Det är fel att knuta en persons motion till att det skall vara partiets officiella hållning i en specifik fråga.

Är man lite seriös så kan man leta fram partimotionerna för just miljöpartiet i detta fall och ta reda på exakt vad de önskar göra för att förändra lagarna i detta land.

Man kan ställa sig frågan hur Miljöpartiet ser på framtidens transportbehov. Och man kan konkret finna svaret på deras hemsida, eller genom att skicka email till dem eller läsa deras motioner som är förslag till förändringar.

Nej, jag tror inte att det är så att Centern aktivt driver linjen att Sverige skall ansöka om medlemskap i Nato.

Jag tror inte heller att centerpartister springer runt i grön-svart rutig clownkostym med gröna näsor där de oavbrutet levererar bannor över facket. Jag tror faktist att centerpartister klär sig som alla andra.

Visst kan man leka pajas och hitta den extrema vinkeln. Vad vinner man på det ?

4 Responses to “Centern vill att Sverige skall ansöka om Nato medlemskap.”


  1. 1 albinringbroman 9 februari, 2011 kl. 21:43

    God afton, vad kul att du har vaknat till liv igen essbeck! Jag trodde nästan att jag tappat förmågan att reta upp dig 🙂

    Några snabba reflektioner:

    1) Jag har personligen inga problem med ett NATO-medlemskap, så jag blir inte speciellt upprörd över din rubriksättning – tvärt om skulle jag snarare bli glad om Centerpartiet drev frågan.

    2) Jag tycker att fackets inflytande bör minska – i synnerhet i förhållandet gentemot ickemedlemmar. Den delen av CUF:s kampanj (en åttondel, n.b.) var därför lysande, men att få det till att man ”hatar facket” är nog att dra det lite väl långt.

    3) Det där med att bilen inte har någon framtid i Miljöpartiets Sverige kom inte från motionen utan från ett anförande av Mp vid KF i Stockholm – läs min bloggpost igen så får du hela bilden 😉

    Natti natt 🙂
    A

    • 2 essbeck 9 februari, 2011 kl. 23:31

      Hejsan Albin.

      Uppretad jag ? En sak är säker, du är inte tankeläsare och jag antar att du utgår från dig själv när du säger att jag är uppretad, så det blir att det är du som är uppretad. Känner andra som du känner dig själv vet du väl 🙂

      Tackar för din omtanke om mitt känsloliv och jag hoppas att du verkligen inte tror på riktigt att du kan läsa någons känslomässiga tillstånd genom denna bloggpost. Risken är ju att du bildar dig förutfattade meningar om människor som du aldrig träffat eller känner särskilt väl.

      Hursomhelst så tyckte bara att din post hade karaktären av ett ”hit job”. Tar lite där , knuter an till något helt annat och sedan kallar du det humor.

      Så jag gör lite samma sak och drar det lite av samma extrema karaktär som du gör i din post bara för att visa hur du gör. Klargöra och förtydliga. Jag minns ditt förra besök här då börjar du med att beskriva hur jag kände mig där också, tankeläsarperspektivet.

      Det skulle vara kul att se i text vad Mp killen sa om bilarna. Kortversionen som du hänvisar till från en twitterpost visa knappast hela sammanhanget. Men det räcker för dig för att plocka fram Tina Ehns motion om hästar och säga detta står miljöpartiet för.

      Syftet med att plocka fram en enskild motion skapad av en Centerpartist är att just visa på att en enskild motion inte är den partilinjen som partiet för. Eller jag kanske missat den centerpartistiska partilinjen att Centern driver på för att komma med i Nato. Jag måste missat den valkampanjen, och den poppade säkert upp mellan clown kampanjen och ”RUT, SLUT” afficherna.

      Du lyfter fram en enskild motion från en riksdagsledamot i Mp och säger att detta står Mp för.

      Du har en länk där ovanför i min bloggpost där du kan läsa exakt vad Mp vill göra. Jag föreslår att du tittar på den för tydligen har du lite svårt med att veta vilken partilinje som Mp för. Du hade någon fråga där också på din bloggsida, du kanske får svar på den frågan efter att ha läst motionen.

      Sedan struntar jag fullständigt i dina personliga ställningstaganden när det gäller Nato och facket. Kanske någon läser det någon dag som tycker den informationen hade betydelse.

      Du tar en enskild ledamots motion och lyfter fram den och påstår att det är miljöpartiets politiska linje.

      Jag lyfter fram en enskild ledamots motion från centern och jag kan fråga dig om Centern aktivt driver linjen att Sverige skall söka medlemskap i Nato.

      Jag frågar inte om din personliga åsikt i frågan som du ändå generöst delar med dig utan jag frågar om Centerns partilinje i frågan.

      Lek pajas, då behandlar jag dig som en pajas.

  2. 3 albinringbroman 10 februari, 2011 kl. 07:34

    Haha, lite uppretad tycker jag nog ändå att du verkar 😉

    • 4 essbeck 10 februari, 2011 kl. 15:21

      Du tycker mycket. Det betyder knappast att du tycker rätt när det gäller hur du tror folk reagerar.

      Hur är det nu då, om vi skall gå till kärnan och syftet med min bloggpost.

      Jag lyfter fram den enskilda motionen där en person inom Centern vill att Sverige skall söka medlemskap i Nato.

      Min fråga till dig är. Driver Centern aktivt frågan att Sverige skall söka medlemskap i Nato ?

      Du lyfter fram Tina Ehns enskilda motion och säger att det är miljöpartiets politik.

      Då måste ju en enskild motion från en Centerpartist också vara Centerns officiella linje om man skall följa samma logik som du presenterar i din post.

      Så svara gärna. Är det Centerns officiella linje att man skall söka medlemskap i nato ?


Håll er till ämnet.

