Jag hoppas det blir standard i framtiden att folkvalda och offentliganställda chefspersoner som sysslar med planering av kommunal verksamhet bloggar regelbundet.

Jag säger det i ljuset av denna händelse där en kommunchef får en del frågor emailat till sig från den lokala tidningen och han väljer att publicera det med hänvisning till offentlighetsprincipen.

De som styr det offentliga arbetet bör ha en väl utvecklad kontaktyta med sina väljare och föra en dialog med allmänheten. Fördelen är ju att den kontaktvägen blir rak utan att någon på vägen har förändrat eller vinklat frågeställningen. Det finns ju stor risk att om man svarar en journalist och de sedan skriver lite utifrån sin subjektivitet att det blir just vinklat.

Det verkade bli lite grinigt på tidningen som skickade frågorna till kommunchefen där de i nästa email tycker at att det inte var riktigt juste av honom att publicera emailet med frågorna.

Som sagt innan. Jag vill gå ett steg längre och göra det obligatoriskt för ministrar, riksdagsledamöter och kommunpolitiker att vara en del av den offentliga sfären där man aktivt uppdaterar sin blogg med information om vad som skett. Besluts som har tagits, egna positioner för och emot ett förslag och framförallt att kommentatorsfältet ligger öppet.

Jag tycker mig se att Katrineholms kuriren ser sig själva som en instans som har ett privilegium och större rättigheter när det gäller att skriva om nyheter. Samtidigt som de är en granskande instans av makten så är de också en del av maktsfären och måste tåla att själva bli granskade.

På Katrinehols kurirens sida blir det lite sura gubbens svar som en reaktion till att de inte åtnjuter större privilegium än andra när de skickar email till kommunchefen.

Detta citatet lyfter de fram.

”- Det här är urfräckt. Det här är på gränsen, så här får man bara inte göra. Jag kommer aldrig mer att våga skicka någonting till Mattias Jansson, säger oppositionspolitikern Joha Frondelius (KD). ”

Jag vet inte hur många reaktioner de fått när de pejlat runt men jag tror att det är mer än ett och där blir det att de tar fram en persons citat, men det är ju fortfarande de som valt just det citatet.

Då blir det som att någon annan har sagt det så är det inte Katrineholms kurirens egna ord, men de måste någonstans samtycka eftersom det kommer upp i deras osignerade artikel. Som sagt, sura gubben.

Jag gillar Peter Sigfridssons avslutningsord i sin artikel.

”Den sociala webben är ingen motståndare till kvalificerad journalistik, den är rätt använd en medspelare.”

Jag håller med Peter om detta och Katrineholmskuriren har kanske lite att lära när det gäller deras sätt att kommunicera. De borde vara proffs på det.

 


Håll er till ämnet.

