Jag tror nog mer att det handlar om en tidningsvalp som förlorat initiativet.

Det måste ju vara så om de kallar bloggare som klagar för valpar. De klagar ju hela tiden nu över att ha förlorat ett privilegium, en förmån att oinskränkt kunna skicka frågor för att granska makthavaren. Varför tog de sig inte tid att prata med vederbörande istället för att skicka över frågorna ?

Jag ser att de väljer sina kritiker och lyfter fram de citaten som de sedan svarar på. Samma grej som jag påpekade i denna bloggpost, och sedan när de lyft fram citaten kommer chefredaktören och säger ungefär att kritiken kommer från personer som inte läser deras tidning vanligtvis och det är från bloggvalpar. Det är ett litet haveri som sker på KK och det kan vara så att det i slutändan gör att KK blir en bättre och modernare tidning. Men vad vet jag om framtiden, jag gissar bara.

Får väl tacka redaktören på KK för att ha skapat ”bloggvalpen” den kommer vandra långa sträckor över cyberrymden och för de flesta kommer Wistbacka alltid vara pappan till begreppet bloggvalpen.

I stort sett blir den gamla traditionella kontakten mellan journalister och makthavare lite som Tolkiens ”Sagan om Ringen”, förr var kontakten mellan journalister och makthavare den enda vägen som folk fick information från makthavarna och journalisterna hade stor makt att förmedla och tolka det som sas från makthavarna efter egen godtycklighet.

Den självklara kontakten finns inte längre i det nya media klimatet. Nu kan makthavare om de vill vända sig direkt mot allmänheten om de vill. De kan berätta med sina egna ord , förklara och förtydliga utan att det ligger ett filter emellan i form av journalister som tar in informationen och sållar den.

Sagan om Ringen handlar just om makten som är cementerad i denna oförstörbara ring men när den är borta finns inte längre makten, inte längre inflytandet utan allt är fritt. Ahh tusan , jag känner att liknelsen haltar litegrann. Om jag hade varit journalist hade jag suddat detta och börjat om, men nu är jag inte det. Jag skriver, och då får det bli hur bra eller dåligt som det kan bli. Jag skriver varken snyggt, eller stavar rätt eller bygger meningarna tillräckligt bra. Men det är mina texter efter eget huvud. Jag trivs med det. Kul om folk läser det, men det är aldrig ett självändamål.

 

 

1 Response to “Jag tror nog mer att det handlar om en tidningsvalp som förlorat initiativet.”



  1. 1 Cirkus Wistbacka och regeringskansliet strikes back … nästan. « essbeck Trackback vid 16 februari, 2011 kl. 04:53

Håll er till ämnet.

