Det är ofarligt att dricka plutonium sa Mr Plutos kompis.

Jag fick leta lite i minnet. Jag vet att jag hade hört det någonstans för länge sedan att Japanska politiker försökte lansera plutonium som ofarligt. När jag sedan letar lite på nätet så stöter jag först på denna recension av en bok från 2001. Med textraden – ”the government tells children that plutonium is safe to drink” – letar jag vidare och till slut hittar jag Mr Pluto.

Mr. Pluto is a short, rosy-cheeked child who wears a green helmet with the symbol for plutonium–Pu–prominently displayed. Mr. Pluto stars in a promotional video hyping plutonium as a solution to Japan’s dependency on foreign oil. One of Pluto’s friends drinks a beaker full of plutonium, goes to the bathroom, and returns saying ”I feel so fresh.” Indeed, plutonium is absolutely the most toxic substance known to mankind, yet ”experts” say the plutonium would pass harmlessly through the body. Mr. Pluto may think that all of his ”safe” plutonium is for a power project, but this is simply not the case–the plutonium is destined for nuclear weapons.

—–

Mr Pluto eller Plutonium boy var en 11 min lång tecknad propagandafilm där man med ”fakta” upplyste att det var ofarligt att dricka plutonium vilket verkligen inte stämmer i verkligheten.

Ja resten kan ni läsa själv i länken 🙂

Mer länkar 1,

0 Responses to “Det är ofarligt att dricka plutonium sa Mr Plutos kompis.”



  1. Kommentera

Håll er till ämnet.

