Dags att sjunga ”kumbaya my lord” hos borgerliga.

Jag sitter och läser igenom Per T Ohlssons lilla alster och funderar på att göra världens längsta bloggpost och bemöta alla dessa grejer som skrivs där men sedan stannar jag upp och tänker, jag har redan skrivit om dessa saker så som jag ser på det så denna gången skall jag inte upprepa mig.

Det är inte värt att ödsla för mycket tid på detta. Detta kommer från en högertidning , skriven av en person som aldrig skulle rösta sosse och den attraherar folk som knappast kommer rösta sosse. låt högerbloggarna länka det, klappa händerna, bygga lägereld och sjunga ”kumbaya” och njuta av denna feelgood artikel sett från högerperspektivet.

Det är bra att en ledare som Juholt kan väcka så mycket starka känslor hos det blåa laget, det värsta skulle vara en ledare som ingen bryr sig om. Det är bättre att ha ett blått lag som tycker illa om det röda lagets ledare med passion. Men jag får lite känsla av skolgården i 9an när den tuffe killen (men innerst inne den osäkre) säger dumma saker om den lille killen som inte kan göra någonting åt det, men i liknelsen tror jag knappast att Juholt skulle passa in som den lille killen eller ens bry sig om detta.

Skribenten gör ju sitt jobb och han får gehör så det är bara att gratulera till uppmärksamheten. Om en vecka är artikeln glömd. Men för tusan jämföra honom med Fleksnes då måste man nästan vara en bit över 50 för att fatta vem killen var och den yngre generationen får helt enkelt googla. Jag tror inte det är ett namn som kommer bita sig fast.

En sak kan vara klar, Per T Ohlsson kommer inte få något samtal från Juholt som flåsande har det ena eller det andra att säga om artikeln. Per T eller Perte verkar ha fått sig ett spel förra året när Bo Widegren bloggade några väl valda ord om honom och hans skrivande. Så kära vänner och andra, var snäll mot Perte och såga inte hans skrivande för mycket för då ringer han upp och skäller på bloggaren.

Det skall bli intressant att se om Perte kommer att skriva om politik, frågor som barnfattigdom, hur ett reformutrymme uppstår eller för den delen hur utanförskap skall definieras, det är så svåra frågor att hela borgerligheten undviker att sprida ljus över dessa frågor. Då kan det kännas lättare att prata om Juholts drink i Turkiet till exempel.

Jag hoppas verkligen att folk på vänstersidan avstår från att dyka ner och kasta skit som ett svar på detta. Det finns viktigare ämnen att debattera. Jag vet inte om man skall leda ut clownerna ur manegen eller om man skall applådera dem artigt så att de lämnar frivilligt eller så skall man bara luta sig lugnt tillbaka och unna de borgerliga lite leenden på läpparna.

Lästips

Anna Nordling hittar ett exemplar av Reinfelds bok ”Det sovande folket”.

0 Responses to “Dags att sjunga ”kumbaya my lord” hos borgerliga.”



  1. Kommentera

Håll er till ämnet.

