Hanif gräver statistik i USA för att bevisa att feministerna har fel men det funkar inte riktigt.

Jag vet inte vad Hanif vill bevisa men han gör ganska mycket för att gräva fram statistik. Jag förstår inte riktigt vad han kan bevisa med att ta fram statistik från USA.

Han gör ganska kraftiga avgränsningar i det diagrammet som plockar fram. Kvinnor med hög utbildning i åldern 40 till 65 som inte har barn. Så i Hanif lilla räkneexempel räknas inte kvinnor under 40 år med eller utan barn och kvinnor 40 till 65 år där man har barn. Så skall man dra slutsatsen att en kvinna över 40 har en chans att ha en högre lön än män som inte har barn om de avstår från barn ? Jag vet inte vilken lön kvinnorna har om man jämför med män som har barn, jag gissar att de barnlösa kvinnorna över 40 inte har bättre löneutveckling än männen med barn.

Nu skall jag visa vad jag hittade. Jag kanske inte är lika hängiven och slösar så mycket tid som honom att snickra ihop statistik som han tycker ser bra ut utan jag googlar och hittar detta.

Först lite diagram.

Hanif trummar på att kvinnor utan barn som är professorer utan barn tjänar mer än sina manliga motsvarigheter. I grund och botten är detta ointressant. Vad som är intressant är hur statistiken ser ut när man inkluderar alla och då kan man titta på denna tabellen.

När jag lägger in dessa diagram så kan de återfinnas i sitt sammanhang vid länken ovan så om någon tycker att mina avgränsningar och det jag väljer från den sidan känns manipulerat så dubbelkolla gärna med källan.

Det finns mer info på den sidan och det skall vara statistik uppdaterad i april 2011.

Jag förstår inte vart Hanif vill komma. Jag beundrar hans engagemang för frågan men jag tror inte att jag övertygat någon med sin statistik excercis som tydligen är riktat med spetsen mot feminister.

Det underliggande budskapet Hanif verkar basunera är att om kvinnor inte föder barn så kan de tjäna mer pengar än barnlösa män i samma ålder.

Medans jag skriver om Hanifs statistikfights med feministerna så har Högberg, Röda Berget Peter och Johan W. om Mona Sahlin.

0 Responses to “Hanif gräver statistik i USA för att bevisa att feministerna har fel men det funkar inte riktigt.”



  1. Kommentera

Håll er till ämnet.

