Om kungen skulle lägga sig i politiken då skulle det vara belägg för att han skulle avgå.

Jag har inte brytt mig om debatten runt kungen särskilt mycket. Så länge han inte försöker lägga sig i politiken så bryr jag mig inte om vad han sysslar med. Så länge han inte begår några brott så får han äta, skita, sova och befinna sig på vilka platser han än önskar när han inte har en officiell roll.

Jag är varken för eller emot att ha monarki. Jag ser monarkin som ett statsskick som är en kompromiss med de 1000 åren som man kan räkna att Sverige har existerat. Omodernt säger en del men jag kallar det en komprimiss med historien. Den dagen vi röstar om att avskaffa monarkin så rycker jag bara på axlarna över detta och accepterar vad majoriteten vill.

Jag tror mig veta att en majoritet av riksdagsledamöterna vill avskaffa monarkin men de kommer aldrig att göra det för de vet i sin tur att opinionen är i favör för kungahuset.

Det viktigaste för mig är att kungen inte har någon politisk makt där han kan gå in och stifta lagar för att han har en åsikt om något. Jag tror också att som varumärke för Sverige gör han och resten av kungahuset att de sätter Sverige på kartan. Om man skall fundera lite i PR termer så tror jag att kungahuset drar in pengar till Sverige om man skall väga det mot vad det kostar att ha dem.

Det finns andra saker som är mycket viktigare att prata om än att avsätta kungen. Riktiga politiska frågor som berör många människor idag.

0 Responses to “Om kungen skulle lägga sig i politiken då skulle det vara belägg för att han skulle avgå.”



  1. Kommentera

Håll er till ämnet.

