Det spelar ingen roll om tidningen är röd eller blå så länge som den bidrar till mångfald i det politiska debattklimatet.

Jag skall fortsätta att skriva denna typ av inlägg för att jag söker en form av bredare debattklimat. Jag tycker det är intressant att läsa igenom de s-märkta dagstidningarna som finns ute i landet. Jag håller knappast med om allt och vissa saker är jag kanske inte så intresserad av heller men om jag hittar något intressant så lyfter jag fram det och säger, läs detta , det är intressant.

Det är väl så det flesta gör som håller på att blogga. Johan W. skrev detta som handlar om ”döden på arbetsplatsen” där han riktar sig mot aktiva bloggare i politiska motståndarlaget och frågar dem om de vågar prata om det på ett sådant sätt att de pratar sig samman och alla dessa publicerar ett blogginlägg som är likadant som ett svar på Johan W:s bloggpost.

Jag tycker att det blir alldeles för ensidigt svar från dessa bloggare och det går att inte bry sig om bloggposten och det betyder inte de sakerna som Johan W. kanske antyder, dvs att man inte bryr sig om de som förolyckats på arbetsplatserna.

Sideffekterna av detta blir att de bloggare och ibland politiker ändå tvingas att på något sett ge egna reflektioner över ämnet. Jag tror att det är en fråga som ligger långt ifrån en Moderat bloggares bekvämlighetszon när det gäller debattämnen. Generellt sätt tror jag att det är där som en sossebloggare måste ligga om man skall ha en diskussion med en Moderat bloggare. Men som sagt, det betyder ingenting om man inte deltar i den facebook sidan som Johan W. föreslår.

Det viktiga är att komma åt orsakerna till att folk förolyckas på arbetet och systematiskt jobbar med att ta bort dessa risker så att arbetare i framtiden inte skadas när liknande risker uppstår. Det finns fakta på bordet där Alliansregeringen har skurit ner anslagen riktade mot den myndighet som har till uppgift att inspektera arbetsplatser. Kommer det en kraftig ökning av arbetsskador kanske det är en indikator på att företagen vet att de kan tumma lite på säkerheten och därmed öka skadefrekvensen på arbetet, och detta bara för att man vet att inspektionerna förekommer så sällan.

Måste skadefrekvensen upp innan man inser att man kanske måste skjuta till pengar för att öka inspektionerna på arbetsplatsen ? När folk skadas så kommer kostnaden att öka när det gäller sjukfrånvaro och kanske permanent nedsatt arbetsförmåga. Finns ingen samhällsmässig lönsamhet i detta.

När alla bloggare som Johan W. riktade sig åt postade ett likadant svar på alla sina bloggar (exempel) så tog jag mig friheten att spamma deras kommentatorsfält med denna kommentaren, jag tycker egentligen inte om att spamma men eftersom de alla postade samma kommentar så gjorde jag som dem.

Från denna artikeln —> http://ltz.se/ledaredebatt/debatt/1.2832060-investera-i-en-battre-arbetsmiljo

”Regeringens nedskär­ning­ar på Arbetsmiljöverket och
Arbetsmarknadsinstitutet börjar visa resultat. Med sämre arbetsmiljö och
färre inspektioner ökar olyckorna på arbetsplatserna. Detta leder till
långa sjukskrivningar eller till dödsfall i värsta fall.”

”Det är nödvändigt för att alla ska klara att arbeta fram till pensionen.
Det är inte bara inom byggbranschen, utan också i många andra yrken som
allt för många inte når nuvarande pensionsålder. Vi behöver därför
ställa högre krav på arbetsmiljön samt på kontroller och uppföljningar
av arbetsmiljöarbetet. Även attityder till arbetsmiljöarbetet behöver
förändras på arbetsplatser.”

”Ackordsarbete är en annan bov i arbetsmiljödramat. Det ökar
hetsen så att arbetare inte tar tid på sig att använda olika
skyddsutrustningar. Att ackord driver upp lönen, är en kortvarig lycka,
om man bara under några få år skaffar sig bestående skador på kroppen.
För att vi ska orka jobba tills vi blir pensionärer, borde det finnas
ett annat belöningssystem som kan påverka lönen, men där arbetsmiljön
står mer i fokus.”

—–

Vem tjänar på att vi skapar en arbetsmiljö där människor slits snabbare och inte har en chans att nå pensionsåldern ?

Jag fick en ganska intressant reflektion från Lidby och jag håller med om man kommer ingenstans med att köra pajkastning eller ondgöra den andra sidan i politiken utan det handlar om att rikta in sig på att målmedvetet ta bort de saker som orsakar skador i arbetslivet, även när skadan skett kanske en del saker kan förebyggas genom att ge företagen som slarvar med säkerheten kraftiga böter som är så skyhöga att de helt enkelt resonerar att det är inte värt att tumma på säkerheten och chansa.

Lidby lyfter fram en röd tidnings ledare i sin nästa bloggpost vilken som jag principiellt tycker är intressant även om jag knappast delar allt han skriver i posten.  Åsikter om sossarnas välbefinnande eller icke välbefinnande även ifall det kommer från det blåa laget eller det röda kan vara intressant att lyfta fram och komma till kärnan av de konkreta kritiken och man får tycka om det stämmer eller inte.

Jag letar efter diskussioner på nätet som tar ett steg bort från vi mot dem , blå mot röd, där man barrikaderat sig och säger att andra sidan står för vissa saker.

Sätt problemen i centrum och reflektera hur man skall komma till rätta och lösa problemen.

Andra bloggar:

Högberg skriver om demokrati : Min egen reflektion är att jag önskar bättre transparens i partierna så att man har rätten att se vilka som väljer att skjuta in pengar i ett politiskt parti. Detta är en demokratifråga närmare än just den frågan om enkäten där några få utvalda kryssade för diktatur. Jag har lite tankar om den undersökningan som jag säkert återkommer till i en annan bloggpost.

Johan W. uppmärksammar Simon Fors twittrande från pajala. Nej det är knappast ok att önska död om sina politiska motståndare. Han är politiker och det är superkorkat att skicka ut sådana elakheter. Man behöver inte tycka om någons åsikt men önska livet ur dem är helt oacceptabelt.Man skall inte ens skämta om det med tanke på att vi har haft politiker som blivit mördade.

Krassman skriver om början till slutet för Maud som ledare för Centern? Ja man får väl se hur det blir med det. Om sossarna ligger risigt till så är det ingenting mot vad de små partierna i alliansen gör. De har svårt att synas bakom den stora Moderata skuggan och profilfrågorna sticker liksom inte ut i mediabruset från de tre små.

Moberg skriver också om demokrati. Självklart måste partierna synas och finnas där folk finns mellan valen. Det räcker inte att knacka dörr några dagar innan valet för att man vill prata politik för att det är val utan man måste prata politik med människor när de har någonting de vill säga. Kanske ligger lite i reflektionerna från Lidbys post där han pratar om att ett parti inte kan stå still för att samhället inte står still. Partierna måste ligga i fas med utvecklingen om de inte gör detta så avvecklar väljarna partiet.

Röda Berget Peter skriver om Anne Ramberg som är polare med kungen och drottningen. Det blir jättesvårt för Anne Ramberg att argumentera för kungens väl och ve för man vet inte ur vilken roll hon gör detta. Som företrädare för advokatsamfundet eller som medlem i kungliga patriotiska sällskapet eller som personlig polare med kungen.

Alltid dessa långa bloggposter😛. Nåja, jag är ingen journalist och jag avser inte att bli det heller och jag skriver det jag vill skriva. Kul om någon läser det men om inte så är jag nöjd ändå. Det är kul att skriva.🙂

 

0 Responses to “Det spelar ingen roll om tidningen är röd eller blå så länge som den bidrar till mångfald i det politiska debattklimatet.”



  1. Kommentera

Håll er till ämnet.

