Juholt håller på att göra en Bodström.

Jag tror inte på idén att plocka in någon i ett parti utifrån så att säga. Jag tycker här att Juholt gör samma sak som Persson gjorde med Bodström. Det handlar inte om att jag tror att Stefan Holm kan göra ett bra jobb i den gruppen utan själva principen här. Han är tydligen inte medlem i partiet och Juholt borde sträcka sig till att välja personer som valt att engagera sig i partiet.

Stefan Holm är säkert ett utmärkt val ifall han först väljer att engagera sig i politiken, blir medlem och senare vinner stöd i partiet, men att halka in på ett bananskal gör mer skada än nytta. Det är som att peka på att det finns inte tillräckligt med folk i partiet som har rätt kompetens att delta i gruppen.

Ser att en del blå bloggare *(och en grön) får lite vatten på sin kvarn och försöker måla det som lite oseriöst förslag men jag skulle inte dra det så långt att säga att det är oseriöst, men jag tycker man borde välja folk i partiet som valt att engagera sig. Väljer Stefan Holm själv att engagera sig i politiken utan att någon lockar in honom i det så kommer han tillföra mycket tror jag.

Att plantera idén att Juholt kommer plocka folk utifrån partiet när han känner för det skapar bara klyftor i partiet, för det är som att säga att folk i partiet inte riktigt duger till för att väljas.

*ändring i texten tis 14 juni kl 02.09 efter påtalande att han inte är blå bloggare kanske borde använt ordvalet borgerliga bloggare 🙂

3 Responses to “Juholt håller på att göra en Bodström.”


  1. 1 Mikael Andersson 13 juni, 2011 kl. 22:41

    Vill bara påpeka att jag är en grön bloggare! 😉

  2. 2 Magnus Andersson 13 juni, 2011 kl. 22:50

    Är det inte tvärtom? Visar att det finns känsla för meritokrati i ledningen istället för att bara de som blivit medlemmar, kokat kaffe och ”uppoffrat sig” men inte har den spetskompetens som behövs kommer på fråga. Jag antar att Holm från dag ett blir medlem mm och politiskt visste jag att han befann sig ungefär ”på S”. Men om Holm är högersosse borde han även få vara med och styra den tunga politska ideologin!!! Inte bara praktiskt lösa ett enda ”problem” (är minskad barnfattigdom ett problem?).

    Är som fyra ljusår till höger om S nog fel person att uttala mig…

    • 3 essbeck 14 juni, 2011 kl. 01:37

      Alla partier har väl en höger och vänstersida och när det gäller att ta fram ny politik för partiet måste man hitta en grupp av människor som förstår vad partiet kommer från och har en idé vart de önskar att det skall ta sig i framtiden.

      Så ett färdigt förslag måste vara förankrad någonstans i mitten i den politiska skalan mellan höger och vänster. Misslyckas man med att skapa en sådan politik riskerar man att tappa höger eller vänsterväljarna för att de inte kan identifiera sig med den nya inriktningen som partiet står för.

      Sedan måste de politiska förslagen färgas av grundidén som partiet står för men samtidigt blicka frammåt. Detta gäller väl generellt för alla partier.

      Sossarna är ju ett stort parti och jag tror de har mer kompetens än just vara duktiga på att koka kaffe. Det kan ju vara så också att Stefan Holm kan tillföra nya perspektiv till denna grupp av människor som nästan bara varit politiker stora delar av sitt liv. Men det poängen som jag vill få fram att Stefan Holm kanske inte borde dras in i politiken utan han skall välja det av egen önskan först. Men det är min åsikt.

      Men sedan kan det ju vara så att det är en bra avvägning och ett sätt för honom att få pröva på politiken utan att ha ett åtagande på honom som är under en längre tidsperiod.


Håll er till ämnet.

