Juholt måste röra sig i ”mittens rike”

Jag läser Peter Strobls gästpostning på Westerholms blogg. Jag har oftast träffat på Peter i kommentatorsfälten först och främst hos moderate bloggaren och politikern Kent Persson som är i Örebro. Oftast hittar jag många intressanta resonemang from Peter som jag själv kan skriva under på och det är alltid intressant att se vad han funderar över.

Mina tankar runt Juholts tal handlar väl inte så mycket om ”Stockholmsfixeringen” som högermedia lyfter fram som flört med Stockholmarna. Jag tycker egenligen inte att det var så där mycket flört med Stockholmarna men jag anser att många högertidningar lyfter fram just den aspekten för att slippa tala om vad Juholt egentligen sa.

Jag kanske inte riktigt delar Peters oro att det blir för mycket stockholm i Juholts tal för jag tänker mig att han Juholt är väldigt duktig på att knuta an sina tal till den platsen där han står och talar. Men samtidigt finns det ett outtalat krav på Juholt att han måste försöka att röra sig politisk någonstans i mitten av socialdemokratiska partiet, i mitten mellan höger och vänster. Så han kan aldrig helt släppa Stockholm ur blickfånget.

I grund och botten handlar det om för Juholt att inte göra om Mona Sahlins misstag. Hon satt med väldigt starkt stöd från högersidan av socialdemokratiska partiet och klarade inte av att ta en mittenposition mellan höger och vänster i partiet. Jag tror att Juholt som jag tycker ligger till vänster om Mona Sahlin klarar av att hålla sig i ”mittens rike” så han kan ge litegrann till båda sidorna av Socialdemokratiska partiet så alla känner sig lite nöjda.

Jag måste ju säga att jag skulle bli grymmt besviken om Juholt försökte lansera någonting som ”förbifart Stockholm” inför valet 2014 som alliansen gjorde precis som lokala vägbyggen skulle vara en riksangelägenhet i ett val. Jag skulle irritera mig på det och tolka det som att sossarna försöker bete sig som borgare.

Men jag tror inte det kommer hända heller. Traditionellt sätt så har väl inte sossarna varit starka i Stockholm , inte ens när de var ett parti över 40 % eller mer utan det har alltid varit lite under riksgenomsnittet. Detta betyder om man skall följa någon form av logik att sossar som kommer från Stockholm och har fått sitt mandat därifrån knappast skall vara de som tar ledande positionen i socialdemokraterna. Sossarna borde alltid plocka ledare från delar av Sverige där de har starkt stöd.

Och detta är väl ungefär det som har hänt nu. Juholt har sina rötter i ett distrikt där socialdemokratin är mycket starkare än i genomsnittet, och han efterträdde en Sahlin som var bördig i Stockholmsområdet, det är ingenting att skryta med som Stockholmssosse att locka 22% av rösterna i 2010 års val. Det handlar inte om att ha någon antiparti mot Stockholmssossar utan det handlar om resultat. Man skall inte plocka en politiker från ett område där man åtnjuter ett 22 procentigt stöd om man inte har en ambition som parti att bli ett 22 procentigt parti på riksnivå.

Jag tror att Juholt besitter en pondus att inte låta Stockholmssossarna dra upp riktlinjerna för politiken, men samtidigt måste det lyssnas på dem eftersom de kommer från ett folkrikt distrikt. Helt enkelt att röra sig i ”mittens rike”.

Tokis som är moderat, eller åtminstone stödjer moderaterna skriver om en av dessa Stockholmssossarna. Om EMU där TW har gått från att tänka sig en EMU omröstning till att säga att det inte är aktuellt ser jag lite som att Juholt har varit inne och tagit ett snack med TW om EMU. Kanske inte att ta honom i örat utan bara säga till honom att frågan inte kommer lyftas så länge Juholt bestämmer. Det kan vara intressant att Tokis skriver att han gått från en varm anhängare av EMU till att bli en skeptiker och han skickar ett tack till alla som som hade vettet att rösta nej till EMU medans han röstade ja. Jag var en av dem som röstade nej till EMU så jag får väl ta emot lite tack från tokis.

Peter talar om att Juholt måste sätta ner foten och detta är ett exempel på hur han sätter ner foten.

Frågan om att Sverige skall ansluta sig till Nato som tokis också reflekterar över. Jag tror inte ens att ”mäster Håkan” som tokis kallar Juholt hittar det förslagen någonstans på hans politiska karta. Om jag inte minns fel så sist som man mätte hur stort stödet var för ett svenskt anslutande till Nato så låg det runt 25 %. Vid sidan av EMU frågan är Natofrågan politiskt död.

Personligen har jag ingenting emot att Sverige samarbeta med andra militärt men det skall alltid vara att vi bestämmer själva om vi skall vara med. Det skall inte gå under en princip paroll att man bundit upp sig att bidra så fort Nato sätter igång ett militärt projekt. Om man sätter förhållandet att Nato är husse och Sverige är vovven så skall inte vovven springa efter bollen så fort som husse kastar bollen. Jag vill slippa det apport förhållandet mellan Sverige och Nato och jag tror att en överväldigande majoritet i Sverige också tycker det är vettigt att inte gå i säng med Nato.

Det sista som Peter skriver att Sverige behöver en pragmatiskt och dynamisk regionalpolitik håller jag med om helt och hållet. Jag tror det handlar om att vara politiskt skarp och lansera förslag som tydligt skulle vara som att svära i alliansskyrkan vars politiska tro inte längre de själva tror på eftersom man inte längre driver jobbskatteavdraget som en jobbskapande åtgärd. Det handlar om att prata om politik på områden där alliansen och moderaterna helt lagt politiken i träda. Barnfattigdomen, jobben, infrastrukturen, utbildningen, lägenheter osv osv. Finns inget skäl att prata skatter i alla typer och former för det är det enda som moderaterna önskar prata om.

 

0 Responses to “Juholt måste röra sig i ”mittens rike””



  1. Kommentera

Håll er till ämnet.

