Sossarna går ju frammåt.

Jag kommer på mig själv att kasta mig över opinionsmätningarna så fort de kommer. Men opinionsmätningar är ungefär som vädret och det betyder egenligen ingenting och är inte heller exakt. Kan dra en parallell till Borg när han pratar om det ekonomiska läget, med tanke på hur mycket fel prognoserna ser ut att bli så är hans presskonferenser om det ekonomiska läget som att just se 5 dygnsprognosen på tv.

Borgs kommentar av det ekonomiska läget kan jämföras med en åskådares betraktelse av brandkårens arbete med att släcka en brand. Åskådaren kan konstatera att det brinner.

Om man skall titta på opinionsmätningen från synovate presenterat i DN, som vanligt har man inte lyft fram felmarginalerna när det presenteras i DN och det blir framställt som någon form av fakta. Det verkar som många som skriver om mätningen bortser från detta och behandlar siffrorna som fakta på bordet.

När det gäller opinionsmätningar så brukar jag jämföra alla bolags opinionsmätningar de månader som SCB mäter för att se hur de andra kommerciella bolagen skiljer sig från SCB. Orsaken till detta är att SCB tar fram ett mätresultat som baseras på 6000 personer minst och detta kan jämföras med deras kommerciella motsvarigheter som ligger runt 1000 pers till 2500 pers. Även om SCBs mätning inte är fakta så är det mycket stor sannilikhet att deras mätningar är mer precisa en andra bolags mätningar som bara har en urval som är 1/6 till 1/3 i antal av SCBs mängd.

Oftast visar dessa kommerciella bolagen några procentenheter plus på moderaterna och inget av bolagen visar plus på sossarna utan det bruka ligga några procentenheter minus. Om detta stämmer på denna mätningen kan jag bara gissa men om den trenden visar sig månad efter månad när SCB mäter så kan man nog inte avfärda det argumentet helt.

Om man skall titta på DN/Synovates senaste så ligger Sverigedemokraterna långt under 4 % spärren. Jag tänker inte argumentera om siffran är rätt för det finns alltid felmarginaler, men det har hänt saker efter sommaren som jag tror har en permanent inverkan på Sverigedemokraterna.

Jag tänker naturligtvis på terroristattacken i Norge som mördade kanske framtida politiker till vänsterpartierna i Norsk politik. Terroristen vars namn jag inte vill nämna är en före detta aktiv medlem i fremskrittpartiet som har fått sin politiska inspiration från samma källor som många anhängare till Sverigedemokraterna.

Jag hörde någonstans en kommentar från Jimmie Åkesson där han sa ungefär att Sverigedemokraterna inte kan bära skuld för någonting som andra gör, och han syftade på den politiskt motiverade terroristen i Norge vars namn jag inte tänker nämna.

Visst har han rätt i sak att andra inte är skyldiga till den norska terroristens massmördande men samtidigt skvallrar Jimmie Åkessons uttalande om sällsynt dålig politisk självinsikt. Sverigedemokraterna bygger hela sin politik på att lyfta fram kriminella människor med ett utlänskt namn eller härkomst och sedan använda detta argumentet för att argumentera för att begränsa invandring från dessa områden men också för att misstänkliggöra alla men samma bakrund att vara kriminella.

Jag tror inte att folk därute är lika förstående. Jag tror att terroristattacken i Norge permanent har gjort skada på Sverigedemokraterna. Jag tror att det finns två kategorier av människor som röstade på Sd. Först dem som tror på Sverigedemokraternas politik och sedan dem som är missnöjda. Missnöjda när det gäller alliansens politik. Jag tror att många av dessa jublade på valnatten när Sverigedemokraterna fick vågmästarposition men att de blev besvikna när de såg att Sverigedemokraterna ofta agerade stödben till alliansen utan att få igenom någon av sin politik.

Så Sverigedemokraterna blir partiet utan makt. Kanske ironiskt att jag skiver detta med tanke på att jag tidigare skrivit att de har makt för att alliansen ger dem makt. Men vad jag menar är att de bara få ta ställning till alliansens förslag och detta godkänner Sverigedemokraterna 9 fall av 10. De har ingen makt att söka stöd för Sverigedemokraternas egen politik. Och gruppen missnöjda som röstat på Sverigedemokraterna försvinner till andra partier eller lägger sig på soffan.

Sverigedemokrater är en högljudd skara på nätet och kommer säkert att argumentera att Synovates mätning är fel, men det är ju ingen som vet egentligen, om man skall argumentera att ett bolag har fel siffror och samtidigt vara tyst när andra bolag presenterar ett väljarstöd för Sverigedemokraterna som är en bättre siffra så får man fundera över sin egen selektivitet.

Mina gissningar är så här. Varken Centern eller Kristdemokraterna kommer åka ur riksdagen. De kommer dock få ett väljarstöd som innebär att hälften av deras stöd är moderata kärnväljares taktikröster. Sedan får man se med sossarna , jag tror att det finns stor potential att göra ett bättre val än förra.

Vänsterpartiet är ett oskrivet kort och det beror på hur mycket högermedia lyckas klistra på Vänstern idèn om kommunismen med Stalin och alla andra. Jag tror Jonas Sjöstedt blir nästa partiledare för Vänsterpartiet och Hatt tar över för Centern. Om mot förmodan Annie Lööf kommer ta över då tror jag Centern får jättestora problem. Det största mysteriet är att Kristdemokraterna inte indikerar att de skall byta partiledare. Är de nöjda med det lilla stöd de har ? De går liksom inte frammåt och de kåller på att gå under i allianssamarbetet och till slut är deras största politiska egenskap att de stödjer Reinfeldts projekt.

andra bloggar

Högberg skriver om mätningen

Håll er till ämnet.

