Plingeling säger det och Aftonbladet spottar ut en artikel som får alla politiska bloggar att reagera som Pavlos hundar.

Det handlar om denna artikeln.

Det röda laget plockar upp artikeln och skriver att det hon har gjort är omoraliskt. Det blåa laget stormar till försvar och tycker att det är en dålig artikel. Hade det varit det omvända så hade det blå laget inte haft några problem att vifta med tobleronen till exempel och tycka det var ganska rolig trots att den händelsen med Mona Sahlin inte bröt några lagar eller regler.

Jag tror att det finns många lika dåliga kålsupare på båda sidor av det politiska blocket och att de flesta förändrar sin åsikt om situationen beroende på vem som blivit drabbad. Hade det varit en sosse, miljöpartist eller vänsterpartist i Annie Lööfs situation som gjort samma sak så skulle det varit hela havet stormar på alla tre borgerliga tidningarna DN, SvD och Expressen. Nu är det omvända roller och det är knäpptyst från dessa tidningar.

Syftet med artikeln är att upplysa människor om att Annie Lööf tillskansar sig varje ersättning som hon kan komma över genom att planera sin bostadssitation för att få ut så mycket som möjligt. Hon håller sig till reglerna och har inte begått något brott.

Min kritik mot aftonbladet handlar om tidpunkten. Visst kan det finnas relevans men jag tror inte att denna artikel är en nyligen påkommen artikel utan den har legat på lagerhyllorna i väntan på rätt tidpunkt.

Jag skulle vilja flytta bort Annie Lööf från centrum av denna situation och fokusera på själva beteendet. Utan att klä det i blått eller rött.

Min enkla fråga är så här.

Hur många partier i riksdagen anser att ersättningsnivåerna för riksdagsmännen är för generösa när det gäller extra ersättningar och traktamenten ?

Och nästa fråga

Hur många partier driver aktivt frågan om att förändra och minska ersättningsnivåerna för riksdagsmännen ?

Personligen bryr jag mig inte om vad Annie Lööf gör. Jag har inga förväntningar på att hon skall bete sig på något speciellt sätt och jag anser ju att hon representerar ett parti med väldigt liten röst och väldigt lite egen makt. Jag råkade titta lite på Kents sida som fortfarande kör sitt permanenta grundtema ”skyll på sossarna”, han har också precis som Ankersjö en förhoppning att Centern skall ge Miljöpartiet en match.

Kom igen nu Kent. Tror du verkligen på allvar att ett parti som Centern som blivit kärnkraftskramare kan locka människor som röstar på miljöpartiet ?

Jag tog en titt på SCBs partisympimätning för några månader sedan. De mäter 2 ggr per år och tittar man på den åldersgruppen som motsvarar 18 till 29 år och jämför Centern och Miljöpartiet så ligger Centern på knappt 2 % medans Miljöpartiet ligger på 18 % (jag tittade på siffrorna igår och jag plockar de ur minnet så om någon vill rätta till decimalerna så har jag ingenting emot det).

Om du läser detta Kent så kan jag berätta att återväxten för Centerpartiet är otroligt dålig och de är absolut ingen match mot Miljöpartiet. Det är mer önsketänkande än realism bakom detta att Centern skulle kunna ta röster från Miljöpartiet. Jag identifierar Kent och kanske även Ankersjö som väldigt optimistiska personer. Inget fel i detta. Det kynnet kanske är ett obligatorium att ha som politiker men det kan skymma sikten. Man ser inte saker i deras rätta ljus.

Får väl skratta lite åt Ankersjös beskrivning av Annie Lööf som Juholts mardröm. Jag får väl se det lite som ett uttryck för en överdriven optimism. Jag tycker om fotboll och jag ser lite Ankersjös postning som en supporters optimism över det egna lagets förträfflighet när sista omgången skall spelas i ligan och det lag han håller på ligger sist i serien och måste vinna för att hålla sig kvar. Problemet är att de möter laget som ligger etta borta.

I grund och botten är det obetydligt ifall Centern bestämmer sig att fortsätta stödja Moderaterna eller Sossarna. Det är Centern själva som är de stora förlorarna om de cementerar sig långt ut på högersidan och det är verkligen ingen risk att folk skuttar över från vänstersidan till Centern när de flyttat sig själv så långt till höger. Steget blir för långt helt enkelt. Centern har en väldig dålig förhandlingsposition när de redan annonserat att dörren till vänster är stängd. Vem vill rösta på ett liveget parti som Centern ?

Jag är mer inne på Peters linje där han resonerar att Centern är Moderaternas dörrmatta.

 

 

 

0 Responses to “Plingeling säger det och Aftonbladet spottar ut en artikel som får alla politiska bloggar att reagera som Pavlos hundar.”



  1. Kommentera

Håll er till ämnet.

