Aldrig, aldrig någonsin kommer Juholt vara en värdig statsministerkandidat ur de borgerligas perspektiv.

Det blåser runt Juholt just nu med anledning av de bidrag som han fått för att betala hyran för sin övernattningslägenhet i Stockholm. Det finns inga ursäkter för själva missen som Juholt och det är slarvigt och onödigt att ge de borgerliga straffspark mot socialdemokraterna, däremot kan man ignorera ungefär 99% av kritiken som kommer från bloggare och politiker som är borgerliga därför dessa skulle aldrig tänka sig att rösta på socialdemokraterna hur bra deras kandidat än skulle vara.

Sedan kan man skala bort det mesta som skrivs i tidningar som DN, SvD och Expressen och till viss del i Aftonbladet som påstås vara socialdemokratisk. De här tidningarna gynnar borgerliga sidan och missgynnar vänstersidan i politiken.

Så vad har vi kvar. Saker som betyder någonting i denna soppa ? Jo, människor som på riktigt röstar på socialdemokraterna eller kan tänka sig att rösta på socialdemokraterna. Detta är oftast en ganska tyst skara som inte bryr sig att delta i debatten av olika anledningar. Det kanske finns roligare saker att göra än att läsa, lyssna eller titta på politiker eller så kallade politiska experter.

När Juholt skriver på sin facebooksida att han aldrig försökt att lura någon då är det kanske lätt för de som alltid röstar sosse att konstatera att de förlåter eller att de på något annat sätt tycker att det inte är så farligt. Men detta har inte så stor betydelse heller, det är ju inte de inbitna sossarna som skall förlåta och gå vidare utan folk som inte röstat sosse förrut och funderar på att byta från det borgerliga blocket till vänstersidan av politiken.

Hur tänker de potentiella sosseröstarna i denna situationen ? Det är den stora frågan. Förlåter de, bryr de sig, eller tycker de att det är viktigare vilka politiska idéer som kommer fram istället för vilka fadäser som ledaren gör ?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den som hade ett verkligt och riktigt svar på denna fråga skulle sitta med mycket kunskap i sin hand som kanske skulle kunna avgöra valet 2014.

Jag lämnade en fråga på moderaten Lidbys blogg med anledning av denna bloggposten. Han har en genomgång av resonemang runt bordplaceringen i kvällens Agenda, en partiledardebatt som sossarna och vänsterpartiet valt att hoppa av för att agendaredaktionen flyttat Sd till rödgrönas sida. Han tycker det är lågt av sossarna och vänsterpartiet att hoppa av, men jag frågar honom hur han skulle reagera ifall agenda hade flyttat Sd att stå brevid allianspartierna och med de rödgröna partierna i en egen grupp på andra sidan.

Jag tror att allianspartierna hade hoppat av en sådan debatt, men det skulle vara kul att höra hur de borgerliga bloggarna ser på saken om de samtidigt tycker att det var fel att socialdemokraterna och vänsterpartiet hoppade av. Kanske tokis, karamelltanten, Kent, Böhlis, Maria eller någonannan på borgerliga sidan vill stiga fram och resonera hur de tror de borgerliga partierna hade agerat.

Men jag skall inte bara gnälla över felaktig bordsplacering utan jag kan lika väl presentera en lösning på hur det borde sett ut. Placera ut alla partierna i en raklång rad, den får gärna vara lite böjd i kanterna. Sätt de största partierna i mitten dvs först Socialdemokraterna i mitten och till höger sett framifrån sätter man Moderaterna och till vänster om sossarna sätt framifrån placerar man ett av språkrören för Mp i egenskap av tredje största parti sedan varvar man den ordningen i partistorlek hela vägen ut. Ha en meters mellanrum minst mellan de olika Partiledarna så att de står ensamna.

På tal om bildspråk, olustigt att tokis alltid kommer att tänka på Stalin när han skriver någonting om Juholt som om massmördaren och diktatorn Stalin har någonting att göra med en Juholt som respekterar demokratiska principer och knappast har massmördat. Det skulle vara som att man tar fram svartvita bilder av koncentrationsläger från nazityskland och skriva FAS 3 ovanför de ökända orden ”Arbeit macht frei”, om man skulle göra detta skulle det bli ett jävla liv på den borgerliga sidan.

 

 

 

 

 

 

 

 

Den skada som Juholts hyresangelägenheter har gjort kanske inte går att reparera. Man får väl hoppas om man står på vänstersidan av politiken att människor väljer parti beroende på vilka politiska åtgärder som man vill genomföra och inte så mycket på de fadäser som partiledaren gör, i stort sett så har inte partiledaren så jättestor betydelse om de inte gör bort sig rejält för då kan de skrämma bort väljare. Ibland görs det mätningar som är vilken statsminister man skulle vilja ha, jag tror Reinfeldt ligger någonstans runt 60 % i sådana mätningar, kanske till och med högre. För mig är det ett bevis att även om folk har förtroende för en statsminister är inte det samma som att man kommer rösta på det partiet som statsministern företräder eftersom det inte är över 60 % av svenskarna som röstar moderat. Att ha förtroende för personen som leder partiet betyder inte att man ger sitt förtroende till det parti som partiledaren företräder.

Andra som skriver om samma sak

Moberg, Peter, Johan, Högberg, Peter, Olov, Jenny, Kalle, Mårten, Erik, TT, Anna, Victor, Ylva, Lena, Sebastian, TT, TT, Peter, TT, TT, TT, Laakso,

 

 

13 Responses to “Aldrig, aldrig någonsin kommer Juholt vara en värdig statsministerkandidat ur de borgerligas perspektiv.”


  1. 1 Fredrik Lidby 9 oktober, 2011 kl. 16:38

    Hej Essbeck, jag lovar att svara på min bloggpost. Har bara inte riktigt hunnit. Jag tror nämligen det krävs en rätt ingåenden beskrivning, alla förutsätter hur det är, och hur jag resonerar. Kanske utryckte jag mig inte tillräckligt tydligt, vad vet jag?

    /Fredrik i Sollentuna

  2. 2 Peter Strobl 9 oktober, 2011 kl. 16:39

    essbeck, som vanligt bra:)! Fast nog prövas man i dessa tider, det kan jag säga.
    Jag undrar dock, hur mycket av knivhuggen på Juholt kommer från de egna leden. En fråga för de initierade att ta i beaktande.
    Jo, det blir en ny kontakt med hr Antonsson ang Stalin. Det är för mycket.
    Men som sagt, essbeck stringent och läsvärt som vanligt:)!

    /Peter

    • 3 essbeck 9 oktober, 2011 kl. 21:45

      Socialdemokraterna är ett väldigt stort parti så det finns väl alltid individer som inte tycker om den riktningen som tas i partiet. Jag ser Juholts uppgift att hela tiden att jämka ihop idéerna från högerkanten till vänsterkanten i partiet. Misslyckas han med det så kommer sossarna att krympa i nästa val.

      Jämkningen gör att många kan vara missnöjda vilket kan göra att de släpper fram sina åsikter när de känner att Juholt har motvind och som tacksamt tas emot av journalisterna.

      Problemet med en sådan här fadäs är att den kan tas fram och viftas med om borgerliga partierna har dåliga opinionmätningar dagarna innan valet. Då skickar de ut en ”dyngspridare” som basunerar ut budskapet och sedan stämmer DN, SvD och Expressen och till en del aftonbladet.

      Det kommer springa efter det som hungriga vinthundar och inget annat kommer vara nyheterna under de dagar som kommer.

      Jag har hellre en diskussion på nätet där socialdemokrater kan visa sina olikheter vid sidan av sina likheter. Andra kanske skulle se det som en svaghet. Alliansföreträdarna verkar skälla och gapa på varann bakom lyckta dörrar och sedan kommer de ut med en påklistrad glattig yta av enighet.

      Vad tokis skriver om får han väl göra på sitt sätt. Det kanske inte är någon mening att prata med tokis om detta. Det finns ju ingen som liknar Reinfeldt vid Hitler, som gräver upp gamla nazityska propagandaposters och klistrar in Reinfeldts ansikte och ta bort Hitlers. Det skulle vara fullkomligt vansinnigt och korkat att göra något sådant, men tydligen är det ok att ersätta Stalins ansikte med Juholts.

  3. 4 Olah Milton Örtengren 9 oktober, 2011 kl. 17:56

    Juholt kommer ur de allra flesta medborgares – inte bara de borgerligas – perspektiv aldrig att vara en värdig statsministerkandidat.

    • 5 essbeck 9 oktober, 2011 kl. 21:24

      Jag hoppas att du har rätt. Jag vet inte riktigt vad du viktar in i definitionen ”värdig statsministerkandidat” men eftersom du är eller har varit aktivt engagerad i moderaterna så antar jag att värdig statsministerkandidat är varje partiledare som är moderat oavsätt om han heter Reinfeldt eller Bo Lundgren.

      Att folk väljer sitt parti för att man tycker att partiet har bra idéer som tilltalar och inte att ledaren för ett parti ser ut på ett visst sätt och rör sig på ett visst sätt, talar på ett visst sätt och är fotogenisk. Se på Kristdemokraterna, Alf Svensson var oerhört viktig för dem, nu när han inte längre är med dem så har de tappat det varumärket och partiet har en lågmäld position på alliansens bakgård.

      Men som jag skrev innan så tror jag att detta skadar Juholt och skrämmer iväg väljare, men förhoppningsvis väljer människor sina partier för att man tycker om de idéer som de står för.

      Kan ställa en konkret fråga till dig som är moderat.

      I sossarnas skuggbudget så har de med ett förslag som riktar sig mot små företag. Det handlar om att sossarna vill sänka arbetsgivaravgiften för små företag med 3 % på lönesummor upp till 900.000 kr.

      Om du inte visste att förslaget kom från socialdemokraterna skulle du då tycka att förslaget var bra ?

      Jag har letat med ljus och lykta efter kritik från moderaterna och alliansen i just detta förslaget och inte hittat något.

      Hur tror du att kritiken ser ut från ett alliansperspektiv mot just detta förslag ?

      Jag tror att en sådant förslag kan locka småföretagare att kanske ta steget från den borgerliga sidan till sossarna trots alla andra saker som händer runt Juholt just nu. Vad tror du ?

  4. 6 Peter Strobl 9 oktober, 2011 kl. 23:07

    @essbeck. Jag tycker inte det är acceptabelt på ngt vis att likna Juholt vid Stalin eller att klistra olika epitet på hans namn. Det är en del av den svenska fördumningen som jag hatar och inte tänker acceptera.
    Antonsson får skriva vad han vill men jag har min frhet att kommentera när han går över gränsen:)

    • 7 essbeck 9 oktober, 2011 kl. 23:59

      Jag håller med dig, därför försöker jag lyfta upp frågan. Jag visste inte först att det var gamla propagandaposters utan jag hittade det av en slump när jag testade picture funktionen i google.

      Få se om det blir några ringar på vattnet om någon spinner vidare på detta.

      Det ideala skulle vara om man som moderat pekar på något som de inte tycker om med motståndarnas politik och sakligt argumenterar för varför man inte tycker om förslaget.

      Men detta kommer aldrig hända för då lyfter man fram motståndarnas politik och gör den känd. Det gäller liksom att prata runt dem och helst bara prata om till exempel Juholt som person och sakta skapa den nidbilden av honom eller att prata skatter.

      Det handlar om att styra debatten och hålla det ytligt till motståndarna och de får god hjälp av tidningarna med detta.

      Hur kan man motverka detta ? Man kanske måste fokusera på att lyfta fram de politiska frågorna och systematiskt jämföra hur politiken ser ut och vilka positioner som partierna har i frågan.

      Men också peka tydligt vem som gynnas av det ena eller andra förslaget. Dvs vilka grupper, barnfamiljer, småföretagare, höginkomsttagare, kvinnor, barn osv osv.

  5. 8 maccaddam 10 oktober, 2011 kl. 00:44

    Det Juholt gjort är straffbart – om han inte varit riksdagsman. En vanlig svensk som fuskar med bidragen skulle riskera upp till två års fängelse.

    Han gör en intervju exklusivt bara för TT – tror han att han är kung?

    • 9 essbeck 10 oktober, 2011 kl. 03:07

      Vi får vänta och se om det är straffbart, men du har en poäng där. Riksdagsmännen har ett annat regelverk. Hade vi ”vanliga” gjort samma sak och det inte var avsiktligt kanske inte det hade räckt med att säga att man gjort ett misstag.

      Man får inte göra sådana missar som Juholt gjort, han borde ha hjärnkoll på saker som detta.

      Kolla in detta, det ser lite konstigt ut. —> http://www.rod.se/juholt-har-f%C3%A5tt-160-000-kronor-f%C3%B6r-mycket

      —>

      På fredagen skickade riksdagsförvaltningen ett dokument till Socialdemokraternas kansli med hyresutgifterna redovisade månad för månad från och med februari 2007 till och med september 2011.

      – Riksdagen kommer inte att kräva någon återbetalning, säger Marianne Bjernbäck, enhetschef för riksdagsförvaltningens ledamotsservice.

      Hur mycket som Håkan Juholt ska betala tillbaka avgör alltså han, eller det Socialdemokratiska partiet.

      <——

      Sedan vet jag inte med TT, det är ett snabbt sätt att nå ut till alla tidningar istället för att springa runt till alla olika journalister, men han hade ju en presskonferens när allt detta startade.

  6. 10 Tokmoderaten 10 oktober, 2011 kl. 11:32

    Essbeck – jag tar åt mig synpunkterna om Juholt-affischerna och funderar ett par varv till. Själv tycker jag i spåren av partisternas ohämmade kärlek för sin ledare, oavsett situation, att bilderna – trots den vidriga förebilden -känns rätt i sitt format. Men det är bra med folk på andra sidan som vidgar mina snäva vyer.

    Vad gäller placeringen i en TV-studio tycker jag att det är trams. Vi har ett lag, vi har fyra väldigt olika oppositionspartier – och det är där vi landar. Självklart skall inte Jimmie stå bredvid Alliansen – han ingår inte i den, kommer aldrig att göra. Förmodligen hade ”vi” också ställt till med en scen ifall Jimmie hade klumpats ihop med ”oss”. Men idag vet vi att formaliafrågor om vem som skall stå var bara gynnar vår gemensamma politiska motståndare. Jimmie fick mer tid, han lät som en sosse till och från – och Jimmie vann på att varken Juholt eller Ohly var där och hjälpte till att knäppa honom på näsan.

    • 11 essbeck 10 oktober, 2011 kl. 16:03

      Att Stalin hade den så kallade ohämmade kärleken kan bero på en fruktan för sitt eget liv eller sina anhörigas liv, tydligen har detta någonting att göra med Juholt enligt dig.

      De som du beskriver som partister är personer som oftast väljer partiet för att man tycker om den politik som partiet står för, så man väljer partiet och inte ledaren.

      Motsatsen skulle vara om någon på den vänstra sidan av politiken hittade gamla propagandaposters från nazisternas koncentationsläger och skriva halvroliga slogans om arbetslinjen och FAS 3.

      Jag fattar inte varför alliansen låter Sd bli vågmästare i vissa omröstningar i riksdagen, jag tycker man borde kunna undvika detta genom att hitta en klar majoritet för förslagen genom att hitta gemensamma nämnare med först och främst mp och s sett från alliansens perspektiv.

      Den debatten som var i agenda, jag har inte sett den och kommer nog inte göra det heller för det är ointressant när inte alla partier är med. Så när du talar om Åkessons extra utrymme i debatten så är det ingenting som jag iallafall berördes av personligen.

      Sedan är det så att allianspartierna kommer inte till debatten i egenskap av att vara en del av alliansen utan de är där som enskilda partier och bör behandlas på det sättet. Om man skulle placerat de politiska partierna efter en ideologisk skala från höger till vänster så borde Sd ha placerats längst ut till höger brevid kristdemokraterna följt av Centern, folkpartiet, moderaterna, miljöpartiet, socialdemokraterna och vänstern.

      Den bilden som jag såg placerade sverigedemokraterna längst ut till vänster i studion. Politiskt sätt befinner sig inte Sverigedemokraterna till vänster om vänsterpartiet. Själva skulle Sverigedemokraterna säkert vilja placera sig i mitten mellan de två politiska blocken, mellan Moderaterna och Miljöpartiet men ingenting, när man tittar på hur de röstar i riksdagen placerar dem just där,


  1. 1 Antipolitik – när den ohämmade kärleken flödar för den politiska ledaren. « essbeck Trackback vid 11 oktober, 2011 kl. 05:33
  2. 2 Kamelont kan du vara själv tokis :) « essbeck Trackback vid 14 maj, 2012 kl. 05:01

Håll er till ämnet.

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s





%d bloggare gillar detta: