”Business as usual” för Juholt.

Jag läser att Juholt skall delta i ett seminarium i morgon som handlar om hur man behåller lusten som chef även under tuffa perioder. Det är ett synnerligen aktuellt ämne och det kan antas att det blir extremt välbesökt. Jag minns när för detta fotbollsspelaren Henrik Larsson sommarpratade och han talade om presskonferencer med landslaget där Zlatan var med. Journalisterna var bara intresserade av att prata med Zlatan och när han var klar brukade journalisterna lämna presskonferensen utan att lämna de övriga personerna på podiet någon uppmärksamhet.

Kanske man kan gissa ett liknande scenario imorgon, det kommer nog bli en plats där journalisterna knör sig in i seminariet och väntar på frågestunden som om det handlade om en presskonferens. Om nu sossarna skall köra vidare med Juholt då måste han lämna Stockholm och ta sig tid att prata med sina partikompisar ute i landet, stänga dörren och ta ris och ros från dem och ta med sig tankar och idéer som kan användas till att förändra politiken om det är det som behövs.

Politiskt sätt identifierar jag mig själv som vänster dvs jag kan tänka mig att rösta på något av de tre partierna som jag anser ligger till vänster i politiken. Jag säger detta för att poängtera att jag är en av dem som kanske kan tänka mig att rösta sosse men de kommer aldrig att få min röst per automatik och jag kommer aldrig innan ett val säga vem jag valt av de tre för jag anser att alla människor skall välja sitt parti efter eget huvud inte efter vad någon annan sagt.

Jag tycker om att prata om politiska frågor, om idéerna så när sådan här dynga som jag tycker att allting är runt Juholt och hans bidragsangelägenheter blockerar en sådan diskussion. Jag skriver lite djupare om mitt resonemang om detta i bloggposten med namnet ”antipolitik”.

Så alla som är intresserade av att prata politik vilket ämne det än må vara är hjärtligt välkommen, mer än välkommen att gör det här på min blogg eller att jag dyker upp på er blogg och snackar sakpolitik. Jag tror att Johan, Martin, Peter, Högberg, Peter, och andra vill snacka politik istället för att prata antipolitik.

Om jag själv skall blogga på det sättet så måste jag sopa framför min egen dörr och hålla rent där. Dvs att hela tiden fokusera på sakfrågorna och reflektera över detta efter mitt eget politiska tycke. Och sedan är det upp till mig att försöka lyfta fram bloggare och andra som för sakpolitiska argument oavsätt om de står mig politiskt nära eller långt ifrån. Det räcker inte med att man står och är kritiskt mot någons förslag men också att man lägger till egna funderingar om hur det borde fungera istället, med alla de fel och brister som andra kanske ser i de fundringarna.

I grund och botten har inte Juholts personliga klavertramp någonting med själva sakpolitiken att göra. Det är irriterande att det händer och det känns så klumpigt gjort av detta, men det går inte att ta denna fjäder och göra en höna av det medans man tittar på SvD, DN, Expressen och Aftonbladet som har gjort en hönsfarm av det där man säljer hönornas ägg och drar in pengar. Dramat med alla möjliga och omöjliga vinklar, man behöver inte bli en del av detta. Speciellt expressen och aftonbladet har ett egenintresse i att sälja lösnummer, det betyder att när järnet är varm då måste man smida och hålla liv i ämnet. Det handlar inte om vem som gör rätt eller fel utan vilka vinklar som man kan skriva om ämnet för att hålla intresset uppe.

Jag vill inte vara en del av detta så tillvida att jag länkar till artiklar som inte handlar om sakpolitik men skriver någon på DN, SvD, Expressen eller Aftonbladet tänkvärda och seriösa artiklar så tar jag gärna och länkar dem till min sida.

Jag har varit på tokis när det gäller hans skapande av nidbilden av Juholt där han knuter an honom med massmördaren och diktatorn Stalin. Det finns ingen förväntning att en person som röstar på moderaterna skall tycka särskilt bra om socialdemokraternas ledare men man kan argumentera mot socialdemokratin på ett sakpolitiskt sätt, eller fungerar inte det ?

Hursomhelst. Vad som än händer med Juholt så har inte sakpolitiken förändrats under dessa dagar. Dvs vad socialdemokraterna står för och vad de inte står för. Om det finns folk som är så ytliga att de bara väljer ledaren och väljer bort ett parti på grund av ledaren och struntar fullständigt i vad partierna står för då är det bara för dem att välja på det sättet. Vill man ha sådana sympatisörer som bara väljer ett parti baserat på ytliga premisser ? Det är mer förödande för ett parti om man bara kan locka sådana personer till partiet.

Vid sidan av allt detta så måste jag lyfta fram United Minds initiativ där man inför en löpande väljarbarometer något som jag tror skapar en bättre bild av opinionsläget för att man mäter lite varje dag och lägger ihop resultatet för de senaste 30 dagarna. Jag tycker fortfarande inte att det är helt bra med webpanelerna för jag anser att de inte når alla grupper av det svenska folket men det är ett steg i rätt riktning.

 

Håll er till ämnet.

