De påstådda Moderata väljarna visar stor humor i sifos undersökning om Juholts förtroende.

Först och främst gör Aftonbladet någonting bra när de presenterar sifo undersökningen där förtroendet för Juholt mäts. De visar ”rådatan” dvs att man själv kan gå in och läsa i kolumnerna och göra sig en egen uppfattning istället för att köpa aftonbladets vinkel. Tittar man på Moderaternas värden i tabellen 93 % av Moderaterna i den mätningen har inte särskilt stort förtroende för Juholt men samtidigt tycker 18 % av Moderaterna att Juholt är en bra ledare.

Det enda sättet jag kan tolka de siffrorna är att de tror att de gynnas av att Juholt sitter kvar som ledare för Socialdemokraterna. Man kan ju le lite åt det men samtidigt kan det tyvärr vara ett korn av sanning i detta. Det enda som jag tycker är viktigt i en sådan mätning är hur människor som identifierar sig som socialdemokrater ser på Juholts förtroende. 50 % av sossarna har stort förtroende för Juholt vilket man kan tolka som rätt hyfsat ändå.

Jag ser att borgare Gudmundsson på SvD antyder att Juholt måste avgå, han hänvisar till en annan opinionsmätning där ”väljarna fällt sin dom”, i den mätningen tycker 29 % att Juholt skall sitta kvar, med stöd av den andra opinionsmätningen kan man gissa att ungefär hälften av de tillfrågade är sossar och det ger det 50 % stödet i det egna partiet och resten är borgare med humor som exemplet ovan.

Jag antar att borgare Gudmundssons bedömning av Juholts situation betyder att han inte kommer rösta på sossarna i nästa val, detta betyder ju att Gudmundsson innan inte tillförde en röst på socialdemokraterna i 2010 års val och inte kommer att göra det i 2014 års val heller. Sossarna har i Gudmunsson en nettoförlust av väljare som är noll.

När jag tittar på andra partiers demokratiska processer om hur de väljer sina ledare, om partierna står politiskt sätt långt bort från mig då försöker inte jag lägga mig i deras interna process eller ha synpunkter på vilka ledare de väljer fram. Jag kan observera själva processen, dvs hur de går tillväga och bedöma om jag anser att det varit en bra demokratisk process. Jag tyckte Centerns process att välja fram Annie Johansson var helt ok ur demokratisk synvinkel, samma sak med miljöpartiets byte, vänsterns process ser helt ok ut med debatter med alla kandidater, sossarnas process var helt bedrövlig, för mycket hysh hysh, men ok det var kanske inte det jag skulle skriva om i denna bloggposten. Jag har en poäng med detta.

Det är medlemmarna i det socialdemokratiska partiet som skall bestämma ifall de skall byta ut Juholt eller ha kvar honom, andra borde kanske ta ett steg tillbaka och beskåda vad som händer. Jag är inte särskilt förtjust i Reinfeldt för att han företräder ett parti som jag aldrig kommer att rösta på, men det är inte min sak att tycka bu eller bä om honom. Vill Moderaterna ha honom som ledare så har jag inga synpunkter på deras egen rätt att välja honom efter partiets egna demokratiska principer.

Det är ganska ointressant ifall jag tycker att Reinfeldt skall avgå från Moderaterna för jag har inget förtroende för honom, eller hur ? Lika ointressant som när personer som aldrig någonsin kommer rösta sosse tycker att Juholt skall avgå. Det finns tydligen en sosse i kommunhuset i Katrinehom en moderatkramare som tycker att Juholt skall avgå. Hur tungt väger det i opinionen ? Jag menar, när jag ser på avgångskravet som denna person lyfter fram så börjar jag undra vem han är och tidningarna vill inte lyfta fram hans politiska gärning i ljuset, då får man hjälpa till att göra detta. Personen styr Katrineholm men stöd av Moderaterna. Jag kan lätt gissa att en överväldigande majoritet av Moderaterna och Sossarna skulle aldrig vilja att Moderaterna och Sossarna satt i samma regering.

Kent Persson i Örebro är inte nöjd, han tycker inte att Socialdemokraternas Baastad tar ansvar för att hon inte var närvarande vid senaste kommunstyrelsesammanträde. Han själv var inte närvarande under 13 stycken kommunstyrelsesammanträden under 2010, kan nämnas att Baastad var närvarande under 12 av de 13 mötena under 2010 där Kent tyckte att andra saker var viktigare.

Det skulle vara intressant att se om Kent Persson skulle kunna plocka bort antipolitiken och kritisera sina politiska motståndare på sakpolitiska grunder. Jag tror inte han klarar av det. Jag skulle önska ett politisk klimat där man argumenterar på en nivå där man går direkt på faktiska saker som de politiska motståndarna gör och förklarar ur sitt eget politiska perspektiv varför man ogillar det och sedan avslutar man med att visa exakt vad man hade gjort istället.

Och då kommer jag tillbaka till början , dvs vid opinionsmätningen från aftonbladet. Vi har ett politiskt system där vi väljer partierna och inte personerna. Visst man kan kryssa för den ena eller andra men den funktionen är underställd själva rösten på partiet.

Jag saknar en fråga när det gäller att mäta en ledares förtroende. En fråga som ger svar på om man tycker att de politiska idéerna ett parti har är viktigare än ledarens roll. Dvs om man väljer ett parti beroende på de visioner och idéer som de står för framför vem som verkligen är ledaren.

Jag tror det skulle bli jättehöga siffror för valet av partiet före den politiska ledaren.

Peter, tokis, Peter, Olov, Anna, Svante, Folkbladet, Fredrik, Mattias, Håkan, Håkan och Göran skriver om samma ämne.

2 Responses to “De påstådda Moderata väljarna visar stor humor i sifos undersökning om Juholts förtroende.”


  1. 1 http://kentpersson.wordpress.com/ 12 oktober, 2011 kl. 09:23

    Essbeck, det beror ju på att jag inte satt i KS, jag var landstingsråd under förra mandatperioden. Jag satt med sista mötena och var närvarande, vet inte varför det inte står med i protokollen.

    • 2 essbeck 12 oktober, 2011 kl. 11:26

      Ja det ger ju en naturlig förklaring till din frånvaro. Jag har alltid haft för mig att du var kommunalråd, men om du titulerat dig kommunpolitiker kanske det kan vara ett samlingsord för landstingsråd och kommunalråd ?

      Jag läser detta på din bloggsida —> http://kentpersson.wordpress.com/kent-persson/

      Texten

      ”Kent Persson heter jag. Är kommunstyrelsens ordförande i Örebro kommun. Jag är också förbundsordförande för Moderaterna i Örebro län.”

      Det stämmer väl inte riktigt ?


Håll er till ämnet.

