Bjereld frågar sig om alliansen var splittrad i Nej rösten i Unesco.

Ulf Bjereld frågar sig kanske lite ironiskt om det var en splittrad röst när alliansen sa nej till Palestina i Unesco på Sveriges vägnar. Jag tycker frågan är ganska ointressant för de röstade ju faktist nej. Sedan är alla förklaringar vid sidan av ointressanta.

Även om man röstar på ett parti som teoretiskt sätt är för att Palestina skall vara med i Unesco och detta partiet är en del av Allianspartiet då spelar det ingen roll hur mycket de är emot majoriteten i Allianspartiet. Det känns ointressant att följa det interna externa käbblet mellan partierna i media där de påstår att de har en avvikande ståndpunkt än den som är Allianspartiets officiella ståndpunkt. Det gäller inte och det har ingen verklig politisk betydelse.

När man skall välja i nästa val är det ointressant för borgerliga röstare och övriga sympatisörer vad det enskilda partiet i Allianspartiet har för politisk ståndpunkt, det enda som är intressant är det gemensamma dokument som de har som underlag för sitt samarbete.

Sådana här beslut får vi leva med när vi har ett jätteparti som heter Alliansen och som påstår sig bestå av 4 olika partier med olika viljor. Som Peter skriver så hade det inte funnits en majoritet för detta ställningstagande i riksdagen, jag skäms inte för någonting som jag inte varit med och stöttat. Jag har inte röstat på Allianspartiet så jag känner inte att jag med min röst har bidragit till att ha en sådan utrikespolitik. Ansvaret vilar tyngt på minoritetsregeringen och är jämnt fördelade över alla ansvariga parter i Alliansen, och som jag pekade på innan det spelar ingen roll ifall det finns personer som röstar på någon av de fyra falangerna i allianspartiet motsätter sig det officiella ställningstagandet. Det betyder ingenting.

0 Responses to “Bjereld frågar sig om alliansen var splittrad i Nej rösten i Unesco.”



  1. Kommentera

Håll er till ämnet.

