SCB:s undersökning anses som en av de mest tillförlitliga och största i branschen och kommer två gånger per år.

Meningen har jag hämtat från aftonbladets sida med anledning av att de redovisar opinionsmätningen från SCB. Det mäts 2 ggr per år och den är så nära guldstandard man kan komma i den djungel av opinionsmätningar som finns.

Man skall aldrig läsa siffrorna som en absolut sanning men det ger en indikator som är intressant att förhålla sig till. Vid denna tiden ett år efter valet dvs i november 2007 visade PSU väldigt dåliga siffror för Moderaterna som då fick 22,6 för att senare i valet 2010 prestera 30 % och lite till. Jag nämner detta för att påpeka att resan är lång till valet och då får vi se vad som resulatet blir.

Då 2007 och 2008 och sedan 2009 lutade sig sossarna tillbaka och rullade tummarna eftersom det hade det i en liten ask ansåg de sig. Det drabbades av en sjukdom som heter högmod, och vi alla vet hur det slutade i valet 2010. Man skall verkligen inte ta ut segern i förskott men inte heller förlusten. Tror man på sin politik och man litar på att människor är kloka och lyssnar innan de bestämmer sig så finns allt att vinna.

Man hade kunnat dra fram ursäkter som jag läste mycket av när sista PSUn innan valet presenterades i maj 2010. Då kom det borgerliga propagandamaskineriet, representanter för de borgerliga partierna och sympatiserande tidningar på den finurliga idén att säga att mätningen är gammal och den inte visade opinionen just då när den publiceras. I princip är ju alla mätningar gamla och man kan alltid undergräva en mätning med att peka på just detta.

Nu vet jag inte vad de kommer skriva om idag, kan visserligen titta efter men det finns gott om tid att göra det senare. De borgerliga tidningarna brukar begrava SCBs mätningar som om de inte ens existerar när de publiceras, kanske idag gör de avsteg från detta idag.

När jag tittar på SCBs mätningar brukar jag titta på de yngsta åldersgrupperna för att se vart partierna är på väg. Visserligen är det ju så att alla röstar ju inte på samma parti i år efter år men det ger ändå en fingervisning om ett parti kommer växa eller krympa i framtiden.

I åldersgruppen 18 till 24 och 25 till 34 ligger Mp på 19,9 % och 18,9 % jämför detta med Sossarna som har runt 24 % på båda och Moderaterna ligger runt 34 i båda åldersgrupperna. De som ligger riktigt under isen hos de unga är C (3,0 och 4,1), Fp (6,3 och 3,9) och Kd (1,3 och 2,1) så med utgångspunkt från detta tänker jag att Mp kommer fortsätta att växa fram till valet, nu ligger de runt 10 procent men det finns potential upp till 12-13 %.

Jag skulle bli väldigt förvånad ifall Mp gör ett sämre val om 3 år jämfört med 2010 års val med tanke på att de har de ungas röst. Det är väl knappast kul för sossarna att ha en nyrekrytering som ligger runt 24 % men samtidigt är det ingen dröm för Moderaterna heller att sitta med 34 % och veta att flera procentenheter försvinner för att stödrösta på de tre dvärgarna i alliansen.

Om detta är så mycket kris som det kan bli för socialdemokraterna och man ligger på 27,7 +/- 0,8 % då tycker jag inte att det är så farligt med tanke på hur mycket tid det är till nästa val. Kan Moderaterna gå från 22,6 % på tre år till 30 % så kan sossarna ökar 7-8 procentenheter från 28 %. Sossarna har ju ingenting att förlora längre för de har ju inte makten i sin hand medans Moderaterna och alliansen har precis allt att förlora.

Men sedan är det alltid så med opinionsmätningar. Man skall inte ta de som en absolut sanning, om jag skall knuta an till rubriken som jag lånat från aftonbladets hemsida så kan man se att dem som aftonbladet anlitar för att mäta opinion klockade sossarna på 24,9 % jämför det med SCBs 27,7. Då kan man undra varför deras opinionsmätning är så snåla mot sossarna. Betyder detta att United Minds mätningar inte klarar av att fånga opinionen ?

Det är en fråga som kommer att hänga i luften och det finns inget facit och det kommer det aldrig att göra innan valresultatet är klart 2014.

Ingen vet egentligen men man kan ha ett hum om var partierna ligger och vart de är på väg. Jag gissar med stöd av SCBs siffror att Mp kommer öka i nästa val hur saker än te sig. Jag kan väl också gissa att Moderaterna kommer att stå still runt 30 %, detta betyder inte att jag tror att de har blivit ett mindre parti med färre sympatisörer. Jag tror helt enkelt att runt 4-5 % av Moderata kärnväljare helt enkelt kommer att rösta C och Kd för att de vill inte ta risken att de trillar ur. Och sossarna då ? Vette tusan egentligen. Kan ju hoppas att de ökar sett från mitt vänsterperspektiv men samtidigt är det konstigt att gissa just dem för jag hoppas att de skall gå frammåt men hoppas är inte samma sak som att göra en någorlunda nykter gissning.

Ideologiskt sätt måste de kännas konstigt både för Kd och eventuellt C som kan få problem med 4 % spärren att en stor andel av de som röstar på dem gör det för att de gillar alliansen men bryr sig inte så mycket om Kd och C:s partiprogram. Så länge de lyder under allianspiskan är Moderaterna nöjda. Kd är ju lite mörkblått konservativt och C anses väldigt marknadsliberalt om de får säga det själva. I själva politiska agerandet har dessa partier svurit trohet till herr Reinfeldts parti.

Kd och C och även Fp skulle få en bättre förhandlingsposition jämtemot Moderaterna om de hade en policy där de är beredda att prata med vilket parti som helst om de är beredda att ge dem stöd för politik som de har i sitt eget partiprogram. Man kan säga att man föredrar att prata med Moderaterna först men förbehåller sig rätten att prata med andra partier också. Nu fungerar ju inte alliansen på det sättet och det finns stor risk att C och Kd flyttas till historiens bakgård för att de underkastar sig ett partiprogram som inte är deras eget. De undergräver sin egen existens som parti genom att inte tro att deras eget partiprogram håller måttet i ett val. Om de inte själva tror på sitt partiprogram och föredrar alliansens partiprogram, hur kan man då få andra att tro på partiets partiprogram ?

Men vad vet jag egentligen, mycket gissningar men samtidigt kan ju mina gissningar vara lika bra som någon annans.

Så nu när jag stirrat mig blind på SCBs opinionsmätning lämnar jag den bakom mig. Den är färskvara och håller sig kortare tid än ett öppnat mjölkpaket i kylen.

0 Responses to “SCB:s undersökning anses som en av de mest tillförlitliga och största i branschen och kommer två gånger per år.”



  1. Kommentera

Håll er till ämnet.

