Det finns något jag tycker är bra med Yougovs opinionsmätningar.

Det som jag tycker är bra med deras opinionsmätningar är att de mäter hela månaden och därmed får de en spridning över tiden som gör att man får jämna och antagligen mer representativa opinionssiffror än opinionsinstitut som bara mäter några dagar i slutet av månaden.

Jag hade ett litet utbyte av diskussion med Riksdagsledamot Petterson för moderaterna som på sin blogg tyckte att SCBs mätning var för gammal när den publicerades och han tycker att det inte är bra med en spridning av tillfällena då man tillfrågar individerna.

Syftet men opinionsmätningar är att få så bra och rättvisa siffror som möjligt och sprider man mätningarna över hela månaden så får man ett rättvist utslag av hur opinionen ser ut.

Tar man ett stickprov i slutet av månaden och lägger hela tyngden där missar man att få med hela den månadens eventuella svängningar. Men jag antar att man mäter så för att det är tidsbesparande att mäta på det sättet.

Sedan kan jag ha synpunkter på att ha en webpanel för jag anser att då når man inte hela befolkningen när man gör ett urval.

Det ideala när det gäller opinionsmätningar enligt mitt sätt att se det borde vara att mäta varje dag, lika mycket så att man hela tiden kan checka in opinionen i snitt de senaste 30 dagarna.

Sedan kan man ju konstatera att det inte var så fina siffror för sossarna men enligt analysen har väljare förtroende för deras politik men inte för de som leder partiet.

Med smile på läpparna ser jag att oberoende moderata SvD nämner S kris i opinionsmätningen och de lyfter fram Mps siffror och naturligtvis Moderaternas siffra, men det verkar som att de växer mycket på sina allianssystras bekostnad.

Jag har en teori när det gäller Kristdemokraternas siffor, de är egentligen inte så dåliga som opinionsmätningen visar. Undersökningar pekar på att Kd är starka i åldersgruppen 65 och äldre. Jag tror inte att denna grupp är så djupt bevandrad i modern teknik jämfört med andra generationer så när webpanelerna mäter så fångar de inte upp de äldstas åsikter så bra.

 

0 Responses to “Det finns något jag tycker är bra med Yougovs opinionsmätningar.”



  1. Kommentera

Håll er till ämnet.

