Vad är skillnaden mellan stort förtroende och mycket stort förtroende ?

Nu har det kommit ännu en opinionsmätning som skall mäta partiledarnas ”form”. Jag funderar mycket över detta och jag värjer mig lite mot frågeställningen av många anledningar. Som jag skrivit innan så har vi inte presidentval i Sverige, med detta menar jag att det är inte politikern som person som kandiderar till ämbetet att leda Sverige. Med den utgångspunkten ifrågasätter jag nyttan av att mäta detta. Men naturligtvis om det finns ekonomi och det finns folk som betalar pengar för att mäta detta så kommer det att finnas.

Vad är skillnaden mellan stort förtroende och mycket stort förtroende när det gäller partiledarna, vad tänker du själv som person när du skiljer mellan de två begreppen. För egen del vet jag inte vad jag skulle svarat om någon frågade mig i en opinionsmätning. Jag menar förtroende och politiker, vad handlar det om egentligen? Detta är inte personer som jag har någon personlig relation till, det är inte heller personer som jag behöver tycka varken bu eller bä om om jag skall gå och rösta, men jag är en sådan person som väljer den ideologin som jag tycker står mig närmast just nu.

Jag behöver inte ha något personligt förtroende för någon av politikerna för att rösta på det parti som de företräder. Det är ju inte så att jag skall köpa en bil av dem och därmed måste fundera på om de försöker blåsa mig genom att sälja en dålig produkt. Jag anser att en partiledares roll är att prata om partiets politik där man på bästa möjliga sätt försöker förklara politiken. En partiledare för mig har lyckats om man når fram med det politiska budskapet till dem som funderar på att rösta på dem eller aldrig kan tänka att rösta på partiet. Jag anser också att en partiledare skall vara en duktig förhandlare som företrädare för sitt parti. Sitter man och förhandlar med andra partier (kohandlar) så spelar det väldigt liten roll allt detta extra runtomkring som handlar om personen som är politikern.

De icke politiska sakerna runtomkring beskriver inte vilken förmåga man har som politiker, att få saker gjorda, att få igenom partiets politik. Personer som väljer parti på grund av hur partiledaren ser ut på bild, hur bra de är på att dölja sina dåliga förehavanden, och andra saker som är ickepolitiska de står väldigt långt bort från mitt sätt att tänka. För mig är det viktigt att se de grundtankarna som bär upp ett parti, med detta sagt behöver det inte betyda att jag gillar alla politikerna som är i toppen av detta parti. För mig är partiledaren en talesperson som kommuncierar och förklarar politiken, varför man inte tycker om motståndarnas politik och vad man vill införa istället och varför man vill införa just den politiken.

I princip skriver Jonas Morian att Juholt är rökt på grund av detta, ja vi får väl se hur saker och ting ser ut efter att ha räknat valresultatet 2014. Hans medicin för att socialdemokratin skall komma in på banan igen vid sidan av att göra sig av med Juholt handlar om att stötta tjänstesektorn för att hjälpa till att skapa nya arbetstillfällen, välkomna en politik för ökad arbetskraftsinvandring och utbilda folk inom vård och omsorgen och därtill säga ja till den danska modellen ”flexicurity” ett system som gör det lätt att sparka och anställa folk .

Det finns politik som Juholt har varit med och ta fram. Läser man borgerliga media kan man ofta få bilden av att det inte finns någon politik, kanske det förväxlas med en politik som ogillas av de borgerliga. Idén om värdeburen tillväxt är lite bredare än Morians resonemang att tjänstesektorn måste hjälpas, det handlar mer om att komma åt ”missmatchen” på arbetsmarknaden där man utbildar folk i de yrken där det råder arbetskraftsbrist. Det handlar mindre om att göra det lättare att anställa och sparka folk och mer om att rikta åtgärder för att få de ner massarbetslösheten genom att utrusta folk med en kompetens som efterfrågas av marknaden, och kanske inte i första hand importera arbetskraft.

Johan W. skriver intressant om ledarskapet inom socialdemokratin och hur han tycker det skall förändras. Han skiljer på personen Juholt och politikern Juholt något som jag också är inne på. Det kanske är så att Juholt helt enkelt skall sluta att prata om saker som handlar om privat karaktär, på samma sätt som en fotbollspelare på elitnivå inte pratar om saker som inte handlar om fotboll så bör Juholt prata endast om saker som handlar om socialdemokraternas politik. Allt annat bör lämnas åt sidan. Journalister kommer att knorra men man kanske måste strunta i det.

 

 

 

 

 

 

2 Responses to “Vad är skillnaden mellan stort förtroende och mycket stort förtroende ?”


  1. 1 intelligentunion 27 december, 2011 kl. 23:43

    Anser du att en partiledare lugnt skall kunna resonera om saker med andra för att nå ökad klarhet eller att denne enbart skall företräda de åsikter som partiets medlemmar valt att cementera?

    • 2 essbeck 28 december, 2011 kl. 00:12

      För det första ser jag inte de åsikter som ett parti författat som cementerade åsikter utan det är något som hela tiden är i förändring, och med jämna mellanrum möts partiet och partiprogrammet förändras efter de processer som partiet satt upp.

      En partiledare skall företräda dessa politiska ställningstaganden som partiet har beslutat i demokratisk ordning även om han/hon inte håller med om varje stavelse.

      Jag förutsätter att en partiledare har ett majoritetsstöd i det egna partiet och därmed blir en person som har inflytande över att förändra partiprogrammet men han/hon måste få med en majoritet av de egna i partiet på hans/hennes linje.

      Sedan kan man ju se det så här att om partiledaren stöter på mycket motstånd för den linjen som han/hon vill att partiet skall ta då kan man undra varför partiet valde han/hon att företräda partiet.


Håll er till ämnet.

