Dokumentär om terroristattacken i London mm.

Jag brukar göra ett svep in på Svt play för att kolla på de dokumentärer som jag tycker känns intressanta. Just nu finns det en dokumentär om terroristattacken i London om hur människor som överlevde attacken betedde sig efter att bomben smällt och de väntade på hjälp. Jag funderar lite på hur jag själv hade reagerat i en sådan situation. Hade jag stannat och hjälpt till eller hade jag givit mig av. Jag tror nog att jag skulle bli helt paralyserad och varken hjälpa eller fly, men vad vet jag egentligen. Jag vill gärna tro att jag skulle vara en som försökte hjälpa till och kanske rädda liv innan de proffesionella kommit till platsen. Jag hoppas att jag aldrig kommer få ta reda på hur jag skulle reagerat i en sådan situation.

En annan dokumentär handlar om att använda musik som tortyr något som de gjorde i Guantanamo där man får följa sångförfattaren till barnsånger som får reda på att hans musik användes som tortyrredskap i Guantanamo. För mig är det fullkomligt bizarrt att använda tortyr överhuvudtaget för det räcker med att man fångar någon som man tror är skyldigt till något och har personen inte gjort någonting då blir det till slut att de ger de svaren som de tror att förhörsledarna vill ha. Det hela bygger på en tro att man har en person under arrest som man tror är farlig men man kan inte bevisa det. Att tro är ingen bra grund att stå på som bevisbörda utan det måste handla om konkreta bevis som mot en persons nekande står till grund för att någon är skyldig.

Tortyrmusik ?

 

0 Responses to “Dokumentär om terroristattacken i London mm.”



  1. Kommentera

Håll er till ämnet.

