Bra opinionsmätningar är bara opinionsmätningar.

Det finns inget mandat som kommer från en opinionsmätning, inga platser som tas eller förloras i riksdagen när en ny opinionsmätning ser dagens ljus. Det är i princip bara en ögonblicksbild som senare är lika intressant som gårdagens väderprognos.

Däremot så är det så att politikerna reagerar på opinionsmätningar. Det kan få dem att aktivera sig eller sitta lugnt tillbaka och rulla tummarna för att de upplever att de har bra siffror för tillfället.

Visst kan man analysera sönder en opinionsmätning och fundera över varför siffrorna ser ut som de gör, i slutändan kan det vara kvalificerade eller mindre kvalificerade gissningar från diverse subjektiva håll, allt från politiker till statsvetare.

Vad kan man göra som politiskt parti när opinionsmätningarna visar siffror som inte är så bra ? Jag tror att det viktiga är att hela tiden jobba med långsiktiga mätbara strategier där man i lugn och ro som parti bygger upp en politik bit för bit som känns realistisk och som man har förankrat hos de väljargrupper man vill nå.

Man skall aldrig låta den politiska motståndaren få bestämma tempot när det gäller när man skall presentera bitar av sin politik och hur man väljer att presentera politiken. Att göra läxan och sätta i sjön genomtänkta långsiktiga och mätbara mål riktad mot de väljargrupper man vill vinna till sin sida kommer alltid att falla ut till partiets fördel om man gjort ett grundligt hantverk.

Den viktigaste dialogen för ett politiskt parti är den mellan partiet och väljaren, resten är ointressant. Exempelvis att prata om hemliga partidonationer med en politisk part som inte är intresserad av att skapa transparens och öppenhet leder ingen vart. Istället bör man ta reda på vad väljarna vill i just denna fråga. Om man kommer fram till att väljarna vill att det skall lagstiftas så att det blir öppenhet när det gäller donationer till politiska partier då bör man går vidare och föreslå att detta skall ske, och i detta fall gör man då detta utan att föra en dialog med Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna som motsätter sig detta eller de två partierna Centern och Folkpartiet som påstår att de är för just detta men tyvärr inte kan medverka till en sådan lagstiftning för att deras allianskompisar förhindrar dem att göra detta.

Jag vet inte om man skall kalla en opinionsundersökning som går bra en unik succé, men hur det än är med detta så skall man inte lägga om planer eller drabbas av förhastade initiativ för att vinna tillbaka förlorat fiktivt stöd. Det gäller som sagt att hålla sin egen rytm och inte bry sig om ifall de politiska motståndarna önskar att man skall göra saker man inte bestämt att göra just nu. Det hela handlar om långsiktigt tänkande där man när man är redo presentera förslag till förändringar av politiken som man förhoppningsvis har checkat av mot de väljargrupper man vill nå så att dessa väljer att går över på ens politiska sida.

Dialogen mellan partiet och väljaren är A och O, ingenting annat är viktigt. De andra partierna, pressen, PR byråer, företag som skänker pengar till partierna och andra intressanter som vill sätta agendan i partiet skall inte få göra detta. Partiet skall tjäna sina väljare först. Det är ju trotts allt de som röstar i valen.

Nu är det inte så att alla politiska partier anser att väljaren skall gynnas först men förhoppningsvis finns det väljare som har förnuft att rösta på partier där deras röst blir hörd och inte devalverad där ens egna politiska önskemål får låg prioritet medans företagen och andra juridiska personers pengar anskaffar deras kunder en högre dagordning i det partiets reformlista.

Vem vinner valet ?

De partierna som levererar en politik som väljarna vill ha. Visst enkelt att säga, men det handlar om att sätta i sjön ett valmanifest som är så genomtänkt att väljarna helt enkelt vill att denna politik skall bli verklighet. Det enda sättet som man får fram en sådan politik handlar om att grundligt lyssna in de väljargrupper man vill nå och leverera.

Saken är den att har man lagt fram ett politiskt förslag till väljaren som är grundligt genomtänkt och bra då kommer det att ge resultat i opinionen veckorna innan valet och detta kommer i sig sätta de politiska motståndarna i tidsnöd så att de förlorar initiativet och blir tvingade att föra dialog i de politiska ämnena som ger mest gehör hos väljarna.

För moderaternas del kan detta innebära att om sossarna vinner initiativet veckorna innan valet så kommer de bli tvugna att debattera ämnen som de inte tycker om att debattera för att de är svaga på just de områdena, barnfattigdom, socialförsäkringssystemet, privatiseringar, äldrevård, arbetslöshet, sysselsättning.

Då är det stor risk för deras del att de förlorat valet.

0 Responses to “Bra opinionsmätningar är bara opinionsmätningar.”



  1. Kommentera

Håll er till ämnet.

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s





%d bloggare gillar detta: