Jag hoppas att Centerns initiativ är deras eget och inte sanktionerat av Alliansen.

Jag vet inte om det handlar om att Alliansen tar nya mjuka grepp för att vinna Mp över på sin sida, men jag hoppas för Centerns egen skull att det ligger till på det sättet.

Centern skulle må bra av att ha en politisk position där de tydligt deklarerar att man först och främst föredrar att ha politiska uppgörelser mer de övriga allianspartierna men man förbehåller sig rätten att diskutera med andra partier om man skulle få mer politik för sitt mandat.

Det handlar inte om att lämna något allianssamarbete utan att visa väljarna att de kommer göra allting för att få igenom sin politik.

Nu är tyvärr så att väljare kan inte rösta på Centern även om de fysiskt sätt röstar på dem. Detta handlar om att de har inte ett eget politiskt program att gå till val på något som skulle vara betydande för att kunna locka människor att rösta på dem. Utan man får köpa hela konceptet. Ja eller ner till Alliansen. ”Take it or leave it”.

Nu spelar det inte så stor roll för mig personligen eftersom jag ligger ganska långt ifrån Centerpartiet och skulle aldrig rösta på dem av olika anledningar. Jag röstade faktist Mp i senaste valet om man inte räknar omvalet, jag vet inte vad jag skall tycka om deras samarbeten med alliansen, det var liksom inte därför jag röstade på dem för att de skulle bli stödparti till alliansen. Jag får helt enkelt se hur Mp hanterar samarbetet och bedöma om jag vill rösta på dem i valet 2014.

Jag har som utgångspunkt att något av partierna som definieras Vänster blir det som jag röstar på. Det betyder att det kan bli V, S eller Mp. Jag var mer inställd på S vid Juholts tid vilket gör mig lite i minoritet och jag var kanske inte så förtjust i hur i mitt tycke Löfvén blev vald. Med detta sagt så tycker jag att hans icke politiker slipade stil tilltalar mig. För mig har Löfvén en naturlig pondus men kanske inte den gåva i talarkonst. Jag ser en person i Löfvén som jag uppfattar som resultatinriktad och mindre intresserad i politiska rävspel. Det är rakt fram som gäller och ingenting annat. Han är van att sitta i en position där han pratar med arbetsgivaren, ibland handlar det om situationer där parterna står långt ifrån varann och i en sådan situation handlar det om att jämka för att få resultat.

Som politiker kommer inte hans roll bli annorlunda. Politik handlar också om gemensamma nämnare som man måste hitta och sedan jämka samman i en majoritet så att man kan stifta nya lagar. Vad jag säger är att han kommer från ett yrke som förtroendevald en naturlig ledare som blivit vald av sina polare att jämföra med alla yrkespolitiker som lever i en skyddad verkstad där de olika replikerna skiftar som ett väl regisserat skådespel.

Det finns en ofrivillig humor i debatten som var för en vecka sedan. Löfvén nämner vid ett tillfälle att han har varit fler år i yrkeslivet än om man räknar samman samtliga partiledare. En stund av tystnad när alla kan konstatera att det faktist stämmer. På samma gång som det är ett krasst konstaterander att så är fallet så är det tragiska att han har rätt. För mig är inte att vara politiker ett yrke även om det finns saker som måste läras om man blir folkvald.

När förre Centerpartiledaren lämnade politiken så blev hon egen företagare. Ingen fel i det och lycka till med det. Saken är den att hon efter några år som egen företagare antagligen skulle bli en bättre politiker om hon gick in i politiken igen. Det praktiska erfarenheten av att vara i en yrkesroll och sedan gå in politiken skulle göra att man helt säkert skulle kunna lägga skarpare förslag för att effektivisera och förbättra för egna företagare.

Hursomhelst. När det gäller centerns initiativ kan man bara hoppas att det leder till att man går till val på eget valmanifest så att väljarna själva kan se vad man får för det mandat som man ger dem vid valurnorna i september 2014.

0 Responses to “Jag hoppas att Centerns initiativ är deras eget och inte sanktionerat av Alliansen.”



  1. Kommentera

Håll er till ämnet.

