Man skall inte automatiskt bli anklagad för att vara antisemit för att man råkar vara arab, muslim eller vänster.

Min grundsyn är att alla människor är lika mycket värda. Detta betyder inte att verkligheten ser ut på ett sådant sätt att alla människor behandlas efter det kriteriumet.

Jag har skrivit några bloggpostar som handlar om Neos Paulina Neuding som använde sig av barn som var döpta till Muhammed för att mäta hur det har blivit demografiska förändringar i Malmö. Som en typ av måttstock för att bevisa att hotet mot judar ökar i malmö för att det föds fler araber i Malmö.

Jag kunde gjort som Peter och pekat på det uppenbara från början var Paulina Neuding gjorde fel från början men istället gick jag efter den underliggande anklagelsen. Den anklagelsen att man skall utgå från att om man har ett visst ursprung så skall man börja med att utgå från att de är antisemiter, även nyfödda barn som heter Muhammed.

Istället gick jag andra vägen och tog reda på hur många barn i Malmö som fick namnet Muhammed av alla barn som föddes året 2004 och det handlade om 1 %.

1% ökning av något i en befolkningsdemografi kan man aldrig lyfta fram som en markant förändring om man inte är riktigt extrem i sitt synsätt.

Men det är också väldigt obegåvat av henne att ha ett grundsätt där hennes fördom ligger i grunden för att bestämma vilka etniciteter som är ett hot mot judarna. Det är fruktansvärt förolämpande för de utpekade grupperna där de får en negativ förväntning på sig att de är antisemiter för att man till synes tillhör en viss grupp av människor. Vad än syftet var med hennes artikel så prickade det fel och hade negativa effekter istället.

Med den bloggposten fick jag ett troll på halsen. Hur pratar man om ett troll utan att ta uppmärksamheten till trollet ? Nu undrar ni kanske varför jag inte bara slänger och blockerar personer som kommenterar. Det skall vara som en sista utväg. Jag har inte så mycket kommentarer på min blogg och jag vill helst hålla kommentatorsfältet öppet men vad skall man göra när trollet dyker upp ?

Min grundsyn är att människor är ganska sansade överlag. Man diskuterar saker och man konstaterar kanske att man har olika syn i en viss fråga. Visst jättebra inga problem. Men när det kommer till en punkt när man förklarat och förklarat så noggrannt som möjligt och man märker att det spelar ingen roll och den personen man pratar med börjar lägga in olika infallsvinklar som inte hör till ämnet då fattar man att ingenting kommer att vara bra.

Spelar ingen roll om man säger att himlen är blå och gräset är grönt för då kan trollet avfärda det med att det stämmer inte och lägga till att man både är färgblind och kanske till och med blind.

Jag är ingen dununge precis och om det är någon som försöker trycka ner mig då trycker jag tillbaka men jag drar aldrig ”first blood” och jag ger mig aldrig på personen utan det handlar om att tala om de ämnena som bloggposten handlar om.

Man har rätten att få vara sin egen person med sina egna fel och brister vid sidan av sina rättigheter och skyldigheter. Man skall också ha rätten att slippa bli anklagad för att vara en antisemit bara för att man råkar vara arab, muslim eller betraktas som politisk vänster.

Andra som skrivit om ämnet.

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10,

2 Responses to “Man skall inte automatiskt bli anklagad för att vara antisemit för att man råkar vara arab, muslim eller vänster.”


  1. 1 vindskupan (@vindskupan) 11 maj, 2012 kl. 06:21

    Anklagelsen för antisemitism brukade vara något av det allvarligaste en debattör kunde drabbas av. Att vara antisemit var detsamma som att gå i Hitlers fotspår, i Himmlers, i Eichmans, Höss, Stangls och Göths.

    Och det finns egentligen finns inga anledningar att resa några invändningar. Sakta men säkert börjar den anklagelsen bli ett dåligt skämt istället. Den har upprepats, upprepats och tjatats intill förbannelse. Varje gång israelkramarna råkar i underläge i debatten -vilket sker med viss regelbundenhet nuförtiden- halas den fram.

    Och anklagelsen för antisemitism börjar så sakteliga utvecklas till något vi bloggare skämtar om: ”Hur många gånger har du blivit anklagad då?”

    Dog verkligen sex miljoner människor för det?

    • 2 essbeck 11 maj, 2012 kl. 07:50

      Jag tänker mycket på detta när man nämner 6 miljoner människor som dog i koncentationslägrerna.

      Det var ju så många fler som dog. Minst 11 miljoner högst 17 miljoner.

      Och det var personer som hade fel politisk åsikt, fel religion, var handikappade, krigsfångar, folk i allmänhet som motsatte sig nazisternas ideologi alla som stod i vägen för nazisterna mördades.

      Är de inte värda att nämnas tänker jag. Är de inte lika mycket offer för nazisternas systematiska mördande ?

      Det finns en röd tråd i hela detta att man systematiskt siktade på olika grupper och utraderade dem.

      Man måste lära sig av historien och aldrig rikta sig mot en grupp av människor och tillskriva dem skuld för någonting som de aldrig varit ansvariga för.

      Om man inte lär sig att aldrig rikta skuld mot någon grupp då har alla dessa människor dött utan att vi har lärt oss den historiska läxan.


Håll er till ämnet.

