Kamelont kan du vara själv tokis :)

Få tacka tokis för humorn när han beskriver Löfvén i bloggposten. Alltid följs det av någon typ av bild där hans politiska motståndare ser lite rolig ut på ett eller annat sätt. Jag saknar liknande bilder på Borgerliga företrädare på hans blogg men jag antar att den egna sidan av politiken skall framstås i bild på ett mer ömsint sätt.

När jag tittar på bilden som tokis plockat fram så saknar jag plötsligt Sanna Raymans skarpa kroppspråksanalyser, jag skulle gärna vilja veta vad hon anser att Löfvéns kroppspråk skriker av när han sitter hukad med en modotröja på sig med folk i bakrunden i något som liknar en mindre samlingssal.

När det gäller bildvalet får jag väl vara glad att tokis lagt ner Stalin associationerna som sysslade med när Juholt var partiledare. Men som sagt, jag saknar bilder på borgerliga företrädare där företrädarna är fångade på bild i lite lustiga fotosammanhang.

När man lyssnar på SR intervju med Löfvén så kan jag konstatera att han klarar sig klart mycket bättre än vad Borg gjorde för några veckor sedan. Det är ju från intervjun med Tomas Ramberg som argumentet med kamelonten poppar upp i tokis bloggposter. Det är kul att lyssna på Tomas Ramberg och Löfvén grillas ganska rejält men klarar sig bra.

Löfvén är knappast ett viljelöst köttstycke som anpassar sig till en omgivning som en kamelont som tokis antyder däremot poängterar han tydligt upp metodiken för hur han vill jobba. Om reformer inte kan visa att de skapar jobb, då tar man bort dessa reformer och riktar åtgärderna mer precist. Man mäter drar slutsatser av faktiska ekonomiska data, justerar. Mäter igen och samlar in data för att se om man träffar rätt osv osv. En ständigt pågående process. Det är väldigt svårt för Löfvén att på så kort tid förändra partilinjen men jag är nog ganska säker på att många av de förslag som Löfvén går och funderar på kommer att läggas fram in nästa kongress och en del kommer antagligen att förändras mer med Löfvéns prägel.

Jag tror de flesta har förståelse för att man har olika linjer som man driver i egenskap av metallordförande som han var innan och partiordförande som han är nu för socialdemokratin. En tydlig linje som Löfvén visar i båda positionerna är att det är dem han företräder, deras intressen som kommer i första rummet.

Det är intressant att se att Löfvéns olika ståndpunkter han givit som ordförande för metall automatiskt tolkas av media och politiker/bloggare med blå partifärg som hans egna åsikter rakt av när man analyserar hans förändrade ståndpunkt när han talar som ordförande för socialdemokraterna.

I stället borde man tolka på samma sätt i de båda olika positionerna som metallordförande och socialdemokratisk partiledare. Han företräder de som valt honom och driver den linjen som majoriteten bestämt.

Hur man än vänder och vrider på saker och ting så har Löfvén rätt när det gäller hur man skall hitta en gemensam lösning när det gäller energin. Alla partier måste sätta sig ner och komma fram till en lösning som räcker längre än 4 år så att företag som skall investera i elförsörjningsbranchen kan veta exakt hur de politiska spelreglerna skall se ut.

Jag förutsätter att om vänstersidan i svensk politik vinner valet 2014 och har majoriteten i egen hand ser till att bjuda in resterande allianspartier i riksdagen (jag reserverar mig för man vet inte om alla partier där kommer att klara 4 %) och fogar ihop en överrenskommelse som innebär att hänsyn även tagits till moderaternas ståndpunkter. Idag funkar inte det att göra så. Alliansen säger, visst ni är välkomna att göra uppgörelser med oss så länge ni fogar er i vårat förslag.

Så förhandlar man inte.

Det är långt kvar till valet och mycket kan hända. Jag såg förresten hur stackars SvD fick hela kommentatorsfältet södertrasat av ett gäng med SD sympatisörer som helt omöjliggjorde någon typ av diskussion. När SD anhängarna var klara då var kommentatorsfältet stängt. Om man räknar upptummarna på vissa kommentarer så var det minst 20 st som gjorde att moderatorn på SvD inte kunde hänga med och plocka bort olämpliga kommentarer. Jag försökte själv vara med på ett hörn och prata med Sd sympatisörerna och dessa trådar av diskussionen finns fortfarande kvar i mitt disqus konto för den som är intresserad att kolla.

Det kanske blir så att SvD får börja med att släppa fram endast godkända kommentarer ?

 

 

 

0 Responses to “Kamelont kan du vara själv tokis :)”



  1. Kommentera

Håll er till ämnet.

