År 2008 fick flygbranchen 353 miljoner* i offentliga bidrag. Idag180 miljoner ? #svpol

Jag sitter och funderar på Anna Wilsons föreningen svenskt flygs generalsekreterar svar på Mps resonemang att det borde vara billigare att åka tåg än att flyga. Där beskriver hon situationen där det är tåget som får de stora subventionerna medans samma sak inte gäller för Svenskt flyg.

År 2008 jobbade nuvarande språkröret Gustaf Fridolin på Tv4s kalla fakta redaktion där man tog reda på hur mycket offentliga bidrag som flygbranchen tog emot från skattebetalarna. Där handlade det då om olönsamma flygplatser som kommunen till varje pris ville hålla liv i och hur minusresultatet täcktes från år till år genom att man flyttade över pengar från kommunägda bostadsbolag eller från lokaltrafikens vinster. Då 2008 räknade man med att olika subventioner riktade mot flygindustrin hamnade på den gedigna summan av 353 miljoner* kronor. Nu skall man beakta att detta var ett reportage gjort för några år sedan men det skulle vara intressant att uppdatera och räkna på hur mycket skattepengar som går till att hålla i liv små flygplatser runt om i Sverige som inte klarar lönsamheten.

Visst är det en definitionsfråga om man skall kalla det en subvention när kommunen skjuter till pengar för att hålla igång en flygplats som inte kan bära sina egna kostnader. Hur man än vänder och vrider på det så borde just denna kostnad också vara inräknad som subvention från skattemedel för det är ju där ifrån pengarna tvingas tas ifrån.

Det finns en subvention riktat mot flygbränsle som kostar skattebetalarna flera miljarder varje år. Det är mer än de 180 miljoner som Anna Wilson nämner i sin artikel.

Det skulle vara intressant att veta hur politiskt blå bloggare och politiker resonerar när det gäller konkurrens och den fria marknadens väl och ve. Om en flygplats inte är ekonomiskt lönsam skall man inte då lägga ner en sådan flygplats och istället kompensera den lilla efterfrågan på andra sätt ? Då blir det så att de som har behov att ta sig till en plats nära den före detta flygplatsen helt enkelt få lösa transporten på annat sätt, kanske genom flyg till annan ort och sedan kombinera det med tåg eller buss sista biten.

*Jag skrev 353 miljarder i rubriken och i texten men det skall vara 353 miljoner.

2 Responses to “År 2008 fick flygbranchen 353 miljoner* i offentliga bidrag. Idag180 miljoner ? #svpol”


  1. 1 Johan Lundgren 29 maj, 2012 kl. 04:12

    Det ska inte vara 353 miljoner då? Det känns som en rimligare siffra än att en dryg tredjedel av statens utgifter gick till flyget.


Håll er till ämnet.

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s





%d bloggare gillar detta: