Jag förstår inte poängen med oberoende moderatens kritik.

Läser oberoende moderaten och deras kritik mot Aftonbladets beskrivning av Centerpartiets resa som parti, jag har svårt att tro att det finns så många kvar av den gamla vänsterfalangen inom Centerpartiet. Det är ju också så att man vet att Eva Franchell är en socialdemokratisk skribent så man får läsa texten utifrån hennes perspektiv och värdera hennes beskrivning av Centerpartiets resa.

Jag vet inte vilken period i Sveriges politiska historia som SvDs ledarskribent syftar på när han beskriver Centern som ett parti som stod nära Socialdemokratin. Det finns väl några få år av uppgörelser med socialdemokratin under 90 talet när Bildt regeringen inte kunde hålla samman, men tittar man på 70 talet så var Centern i stark ledande opposition mot socialdemokratin med Palme vid rodret.

Beskrivningen av Centerpartiets ideologiska resa tycker jag är ganska korrekt trots att det kommer från en politiks motståndare till Centerpartiet. Idag skulle jag beskriva Centern som ett liveget parti där man svurit trohet till moderaterna i vått och torrt. Därmed har man också gjort sitt parti till ett politiskt tandlöst parti. Det hade inte varit en nackdel för Centern att ha en policy där man först och främst föredrar att göra uppgörelser med de andra borgerliga partierna men också förbehåller sig rätten att förhandla med partierna till vänster om dem om de kan få mer politik för sitt mandat.

Det är inte samma sak som att man hade gjort detta i praktiken men vetskapen att de förbehåller sig rätten att prata med andra partier gör att de skulle få mer inflytande i sin relation till moderaterna. Jag tror inte att Centern kommer att åka ur riksdagen. De kommer ha tillräckligt med ”kamrat moderat 4 %” röster för att klara sig. Men detta kommer att urholka allianssidan som antagligen har peakat nu politiskt och deras stjärna faller långsamt.

Sedan kan jag tänka så att självklart vill sossarna att Centern skall samarbeta mer med dem istället med moderaterna, men i dagsläget har jag svårt att se i vilka politiska frågor som detta skulle ske, så SvDs ledarkritik kanske handlar mer om rädsla från moderaternas sida att förlora Centern som deras vasallparti.

0 Responses to “Jag förstår inte poängen med oberoende moderatens kritik.”



  1. Kommentera

Håll er till ämnet.

