Brunnbergs marknadsföring, säkert smart men också extremt cynisk.

Brunnberg skall starta en TV kanal riktad mot män. Personligen har jag inga synpunkter på att man försöker lansera nichade produkter på TV marknaden men jag tycker att han gör det på ett sätt som är ledsamt och väldigt beräknande känns det som. Man måste synas om man skall lansera en produkt som vill locka manlig publik men det blir fel när man blandar in tragiska dödsfall på arbetstid i marknadsföringen.

Det var en kvinnlig fångvaktare som blev mördad av en fånge på en sluten anstalt. Själv har jag inte satt mig in i detaljerna av detta brott för jag mår ganska dåligt av att göra sådana saker, för det handlar om att sätta sig in i hennes ångest och skräck de sista ögonblicken i hennes liv.

När Ulf Brunnberg påstår att hon dog för att hon var fruntimmer och 1,60 lång och sedan hävdar att det är feminismens fel att hon dog så får han sin kontrovers men samtidigt blir det i en händelse där en kvinna får sätta livet till. Hur argumenterar man mot en person som bara är ute efter att skapa uppmärksamhet för hans nya TV kanal riktad till en manlig publik ? Det räcker inte med att säga att han har fel utan man måste bygga på det lite mer.

Jag går tillbaka och läser lite om vad som hände, när hon vänder ryggen till fången då attackerar han henne. Ok det räcker, jag behöver inte veta mer.

Jag har min poäng som Ulf Brunnberg inte kan argumentera mot. Även om fångvaktaren varit man. Stor och biffig 1,95 cm gubbe eller en kort man runt 1,60 så kan man inte garantera att mannen överlevt en attack från en fånge som börjar med att rikta slag mot fångvaktaren när denne har ryggen till.

Poängen här är att i ett sådant läge så behöver det inte spela någon roll ifall fångvaktaren är man eller kvinna. Vad jag förstår så handlar allt detta om bristande rutiner från fängelsets sida. Saker som att aldrig vistas ensam med fången, ha deras händer i handfängslen, inte vända ryggen till dem, se till att de aldrig är inom armslängds avstånd utan handfängslen.

Jag hoppas verkligen inte att han vinner på det och får den positiva uppmärksamheten han fiskar efter här för att marknadföra sin nya TV kanal.

Alltså, det finns ju så många andra sätt man kan gå tillväga för att lyfta fram detta projekt, det exemplet med den unga kvinnans död på sin arbetsplats blir för mycket helt enkelt. Hans ord kommer ju från en intevju i Slitz som är en ganska grabbig tidning. Tanken är väl att jaga sina framtida TV tittare bland ganska unga män som Slitz riktar sig till ?

 

0 Responses to “Brunnbergs marknadsföring, säkert smart men också extremt cynisk.”



  1. Kommentera

Håll er till ämnet.

