Jag gillar inte lurendrejeriupplägget när alliansen presenterar delar av sin budget för 2013.

Jag har ingenting emot energiforskning och jag har inte heller någonting emot att regeringen avser att satsa pengar på forskning inom området men det själva presentationen som jag retar upp mig på. Det känns som värsta bilförsäljarsnacket när det presenterar ”satsningen”.

För det första är det enda viktiga att veta hur mycket regeringen kommer att satsa på energiforstning år 2013.

Den frågan ger inte Anna-Karin Hatt svar på i sin bloggpost. Svaret är 1,3 miljarder. Samma nivå som förra året då man inför 2012 budgeterade 1,3 miljarder men cirka 1 miljard för 2013 i förra årets budget.

Sammanlagt är det ingen satsning när man jämför 2012 års budget med 2013 års budget.

När de sedan sätter upp en 10 års prognos och konstaterar att de kommer satsa 14 miljarder så är det lurendrejeri. De kan aldrig hålla ett sådant löfte och tittar man 10 år fram i tiden från 2013 till 2023 så kommer Sverige att ha haft val 3 gånger och det är mycket möjligt att majoriteterna kommer att svänga någon gång under 10 års perioden.

Det är väldigt låg skrytfaktor när den Centerpartistiska ministern jämför en prognos med satsningar som socialdemokraterna gjorde under 10 år vid makten. Pengamässigt så kan jag anta att 1o miljarders satsning mellan 1996 till 2006 kan mycket väl vara mer värde satsat i energiforskning jämfört med fiktiva 14 miljarder från 2013 till 2023.

Om alliansen verkligen skulle vara seriösa när det handlade om att göra en energisatsning som håller i 10 år då handlar det om att bjuda in alla partier i riksdagen inklusive Sverigedemokraterna för att foga samman en strategi för energiforskning som alla kommer skriva under på som gäller från 2013 till 2023. Detta har inte skett.

Energiforskarna själva efterlyser en kontinuitet som gör att de kan lägga upp arbetet. Det är faktist så att om Sverige inte klarar av att skapa goda förutsättningar för energiforskningen då kommer dessa duktiga personer att flytta på sig till en plats där deras kunskaper är mer uppskattade.

Regeringen har inte lyssnat på dem som skall ta del av dessa forskningspengar och försökt att se till att de får förutsättningar som gör att de kan planera frammåt längre än ett år.

När professor Lars J Nilsson kommenterar regeringens satsning säger han så här:

– Jag vet inte om det är ett knep och först sänka och sedan låtsas att man höjer, för det ligger de facto kvar på samma nivå. Sen tycker jag att man kan notera att Sverige ligger ganska lågt i en internationell jämförelse i satsning på energiforskning, säger Lars J Nilsson.

—-

Så för egen del hoppas jag att man kan slippa bilförsäljarsnacket (inget ont om bilförsäljare).

 

0 Responses to “Jag gillar inte lurendrejeriupplägget när alliansen presenterar delar av sin budget för 2013.”



  1. Kommentera

Håll er till ämnet.

