Miljöpartiets ökning med två procentenheter berättar en hel del om hur opinionsmätningar fungerar.

Upp som en sol ner som en pannkaka. Denna gånger presentera SIFO en ökning i popularitet med två procentenheter till 11 procent. Felmarginalerna är jag inte riktigt säker på och skall man få en känsla för hur opinionsläget ligger för hela månaden så får man vänta tills alla bolag har presenterat sina mätningar.

Det som jag tycker är irriterande när det gäller opinonsmätningar handlar om hysterin runt den och hur ibland de tidningar som beställt mätningarna slänger ut skrikiga rubriker om hur landet ligger. Sedan går det en vecka eller så så är det dags för näste tidning i kön att göra samma sak.

Cirkusen slutar inte där. Det blir en hop av statsvetare som skall kommentera och politikerna och ledarna för de olika bolagen ombeds kommentera den senaste mätningen. Jag gissar att tidningarna frågar flera statsvetare om analyser men sedan väljer de subjektivt den kommentaren som passar dem bäst. Då ser det ut som om analysen står för sig själv och att det kommer från en slumpvist vald statsvetare.

Opinonsmätningar är färskvara och det finns alltid stora felmarginaler. Ibland finns det bolag som mäter opinionen som missar att få ett representativt urval av Sveriges befolkning så vissa siffror blir extremt höga för en del partier medans andra partier får oförtjänt lite. Dessa bolag som sysslar med webbpaneler kan aldrig få ett representativt urval av svenska folket för de har inte ett slumpvist urval utan lutar sig tillbaka på den grupp av människor som aktivt har valt att vara med i dessa webbpaneler.

Det finns inget facit men man kan själv konstatera att om två bolag har helt olika mätresultat och de tillfrågat ett visst antal människor under samma tid då är det väldigt svårt att veta vem som har rätt. De månader som SCB presenterar sin opinionsmätning så brukar jag jämföra de andra bolagets mätningar som gjorts under samma tid. För mig är SCBs partisympatiundersökningar guldstandard för de spenderar mycket energi för att få det representativa urvalet av svenska folket, de är noggranna och de har oftast 3 till 5 fler som deltar i mätingarna jämfört med andra bolag.

Hur man än vänder och vrider på det så får man mindre felmarginaler men det är inte samma sak som att en SCB mäting är ”fakta”. Den enda gång det är fakta när det gäller hur landet ligger är efter ett val när man räknat samman valresultatet.

 

0 Responses to “Miljöpartiets ökning med två procentenheter berättar en hel del om hur opinionsmätningar fungerar.”



  1. Kommentera

Håll er till ämnet.

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s





%d bloggare gillar detta: