Jag läser ledare 12 mars 2014

Sundsvalls Tidning (lib)

Det finns ingen motsättning mellan att å ena sidan utöva påtryckningar gentemot EU och Rumänien, och att samtidigt erbjuda akut hjälp åt en medmänniska i nöd.

Det handlar om tiggeri och hur lösningarna kan se ut för att minska tiggeriet. På ena sidan de mer hårdförda som ser att förbud mot tiggeri skulle vara lösningen, medans de på andra sidan har en mer pragmatisk inställning att hjälpa de som kommer hit samtidigt som man har en öppen dialog med till exempel Rumänien och EU för att hitta gemensamma lösningar. Vi är med i ett EU där Sverige har förpliktat sig att underkasta sig vissa regler. Jag är inte så insatt i dessa regler men jag tror det handlar om att man kan vistas 3 månader i annat EU land så länge som man inte belastar det sociala skyddsnäten. Då får vi anamma dessa regler på gott och ont, om det nu finns någonting ont med det. En dialog med Rumänien kanske sätter saker i rullning som på något sätt skapar lösningar på detta. Hur den lösningen ser ut. Ja det kan inte jag se.

 

0 Responses to “Jag läser ledare 12 mars 2014”



  1. Kommentera

Håll er till ämnet.

