Vem rider stridshingsten Reinfeldt ?

Reinfeldt lär ha sagt att han är en stridshingst för att han är bra på att kämpa. Ingen dålig egenskap i sig att vara bra på att kämpa men det är en lite udda liknelse.

Jag tror inte på slumpen och jag tror att Reinfeldt är för slipad för att säga något sådant utan att det är genomtänkt men jag undrar vilka effekter som han önskar få ut av det.

När jag tänker på stridshästar, tänker jag på gamla slag. Där kungar, knektar och riddare rider hästar in i strid. Jag tänker också på slaget vid Luzern av anledning, de första dagarna av andra världskriget där Polackerna gick till attack med kavalleri mot stridsvagnar, men jag tänker också på någon kungs häst som finns uppstoppad på ett museum i Stockholm.

Hur man än vänder och vrider på det så är stridshingsten alltid i ett sammanhang där de spelar den andra fiolen. Det är alltid någon annan som förbereder hästen till strid och sedan äntrar hästen och visar i vilken riktning som den skall rida.

Min fråga blir helt enkelt så här.

Vem rider Reinfeldt ?

Om man skall översätta det i politiska termer så blir det mer att han är kämpen men samtidigt är det någon annan som väljer vart hän Reinfeldt skall rida och kämpa. Är de pengarna som styr ? De hemliga partidonationerna som partiet hårdnackat motsätter sig att redovisa. Är det dem som bestämmer riktningen för Reinfeldt ?

Det borde vara väljarna som sitter på hästryggen.

 

0 Svar to “Vem rider stridshingsten Reinfeldt ?”



  1. Kommentera

Håll er till ämnet.




oktober 2013
M T O T F L S
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031