15 juli 2010

Så vad har jag kollat runt det senaste dygnet ?

Mera Littorin. Hans Bülow på Sydöstran konstaterar att affären nu är inbäddad i tät dimma och han funderar över att ifall Littorin kommer att stämma Aftonbladet eller anmäla tidningen till Pressens opinionsnämnd. Han funderar om detta kan göra att tveksamma väljare – som är ganska många – ser Littorinaffären som det som gör att de väljer bort Alliansen i valet.

GP skriver att det fortfarande finns många frågetecken I Littorins beteende. Hans hastiga sorti från ministerposten som lämnar kvar frågetecken. De pekar också på att Littorin är inte den som skall bevisa sin oskuld utan det är Aftonbladet som måste visa att de har grund till sin anklagelse. Jag håller med om detta och jag funderar på hur de vågar att publicera något som detta endast på en persons utsago. Ord står mot ord säger Littorin och om detta stämmer så är det Aftonbladet som sitter med Svarte Petter. Om de bara har kvinnans ord mot Littorins ord som bevis då framstår journalister på Aftonbladet som fullkomligt okunniga och inkompetenta i sin roll som journalister.

Kent Persson (M) konstaterar igen att ord står mot ord. Jag har ett motargument mot detta. Det är ingen som vet ifall Aftonbladet har någon grund till anklagelsen mot Littorin så det är svårt för mig för Kent eller för någon annan att veta ifall ord står mot ord för att Aftonbladet har inte visat korten.

Så när man säger att ord står mot ord så argumenterar man utan att bilden är klar och tydlig. Jag är sådan som person att jag tror att journalister är så kunniga i sitt yrke att de har material som är mer än bara kvinnans berättelse. Om det är det enda de har , kvinnans ord då har Aftonbladet gjort en stor blunder. Funderar lite över Littorin, han har tydligen haft mycket bekymmer på det privata planet, Det hade kanske varit rätt att han skulle tagit en time out från poliken ett tag för att reda ut hans personliga bekymmer. Jag kan inte tänka mig att en person som har så mycket privata saker som skapar bekymmer kan göra sig rättvis i arbetskapacitet för Moderaterna , för Alliansen eller för Sverige. Det verkar som Moderaterna som parti saknar kunskap och resurser för personalvård när det gäller saker som detta. Tänk dig ett fotbollslag. Om stjärnan i laget är halvskadad så gör han inte nytta efter sin normala kapacitet.

Paul Ronge följer upp Littorinaffären och konstaterar att regeringen och moderaterata partistrategerna släppte Littorin som en död fisk men fisken lever och sprattlar. Han hoppas att media och folk lämnar han ifred nu. Det tycker jag också. Det finns inget där att hämta för någon. Det är Aftonbladet som sagt A sedan sa de B nu måste de säga C också, visa vad de har. Om de bara har kvinnans ord mot Littorins ord så har de gjort bort sig rejält.

När Littorinaffären tar så stor plats i media så missar man andra saker, via alliansfritt hittar jag detta . Det handlar om Georg Nyström, en privatperson som polisanmält fusket i Moderaternas provval 2002 som kom fram i medias ljus för några månader sedan. Han anmäler personerna för otillbörligt verkande vid röstning och urkundsförfalsking. Det finns lagar och förordningar som gäller för hur våra val skall gå till dock finns det inget prejudicerande fall som säger ifall dessa lagar även skall gälla för interna provval inom ett parti. Tidigare har bedömningen av åklagare har varit att interna provval inte innefattar lagstiftningen. En före detta aktiv i Moderaterna har skickat en begäran om ny prövning av detta till högre instans. Det som jag retar mig på är att när Per Schlingmann (moderaternas partisekreterare) får reda på att Georg Nyström har anmält partiet så söker han upp Nyström och försöker påverka honom att ta tillbaka anmälan. Det är helt oacceptabelt och det får Schlingmann och moderaterna att framstå som personer som försöker påverka rättssystemet genom att sätta press på folk som vill pröva var lagen står. Jag tycker det kan vara viktigt att driva detta för att få en prejudicerande dom för det skulle tvinga partierna att bli mer demokratiska i sitt inre politiska liv. Moderaterna kanske inte önskar få en större demokratisering av de politiska partierna när de har Schlingmann som personligen söker upp personen som gjort anmälan.

0 Svar to “15 juli 2010”



  1. Kommentera

Håll er till ämnet.




juli 2010
M T O T F L S
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031