”Byt ut de spöklika gestalterna i hucklen mot kroknästa judar och vi är nere på den propagandanivå som kännetecknades av Der Stürmer i 30-talets Nazityskland.”

Textraden är hämtad från Göteborgspostens ledare den 11e september och textraden syftar till Sds val film.

Artikeln funderar lite över en eventuell vågmästarroll för Sd efter valet om de kommer in i riksdagen. Jag tror inte att det kommer hända men det är ju ingen som vet hur resultatet kommer att se ut på måndagen.

Om Sd kommer in och tar en vågmästarroll så ser inte jag det som ett större problem. Det blir naturligtvis inte lätt för vare sig Rödgröna eller Alliansen men jag förutsätter att det block som är störst av de två blocken kommer att bilda en regering och få statsministerposten.

Sedan får man väl jämka samman där den minsta sidan av de två blocken har ledamöter som röstar för att sätta Sds röster ur spel.

Jag ser inget större demokratiskt problem med att ha minoritetsregering sedan får man ju se om den sidan som står på andra sidan av blocket kommer att hjälpa till att hålla Sd borta.

Den sidan som ger sig in och flörtar med Sd tror jag kommer att bli straffade i nästa val 2014, så man kanske vinner kortsiktiga segrar men förlorar långsiktigt.

Jag ser att Reinfeldt flörtar med Mp. Jag skulle bli förvånad ifall Mp tog steget över. Jag vet i och för sig att om Mp skulle göra det så skulle Mp sälja sig extremt dyrt. Jag minns sista budgetförhandlingen som Mp hade med S och V året innan 2006 det var verkligen att få mycket politik för sitt mandat. Och den var ingen behaglig resa för någon inblandad. Om Reinfeldt mot förmodan skulle få med Mp på deras sida då kan alliansen räkna med att de kommer att kräva att få igenom sina lagförslag inför varje budgetförhandling och det kommer bli vid 4 tillfällen.

Jag förutsätter att Mp kommer att hålla fast vid sitt samarbete med Rödgröna, för det politiska priset att stega bort från det skulle bli för dyrt för Mp på lång sikt. Tendensen är så att alla partier som gått med på samarbete med Moderaterna i alliansen har krympt. I längden har inget parti råd att följa med Moderaterna på tåget ut på det politiska högerkanten. Det verkar som att det kommer bli högt valdeltagande jag tror inte detta gynnar högersidan av politiken eller Sd. Det finns områden som har låga inkomster och där brukar vänster sida av politiken vara stark, men det är oftast också områden där valdeltagandet är lågt. Hinner vänstern med att motivera folk att gå och rösta då sitter vi inte med Reinfeldt och Alliansen som styrande de kommande fyra åren.

Men jag tror inte Mp kommer ta det steget över till Alliansen, om Reinfeldt sätter sig i en situation efter valet att han väljer att sitta kvar trots att Alliansen är mindre än Rödgröna procentuellt sett och Sd är vågmästare då sätter han hela demokratin ur spel, då har han valt indirekt stöd från Sd.

Men jag tror aldrig att han skulle våga att göra detta.

Men vi får väl se hur mandatet ser ut efter valet.

0 Svar to “”Byt ut de spöklika gestalterna i hucklen mot kroknästa judar och vi är nere på den propagandanivå som kännetecknades av Der Stürmer i 30-talets Nazityskland.””



  1. Kommentera

Håll er till ämnet.




september 2010
M T O T F L S
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930